Vraagtekens bij spitsalarm van ANWB

De Verkeers Informatie Dienst (VID) vindt dat de ANWB te voorbarig is geweest met het afkondigen van een spitsalarm.

De in Badhoevedorp gevestigde dienst vindt dat de ANWB beter had moeten nadenken voordat ze het alarm afgaf. Het doet meer kwaad dan goed, vindt de VID. ‘Het is heel lastig te voorspellen hoe de verkeersdrukte gaat lopen. Je moet weten wat je roept, je moet als ANWB je maatschappelijke verantwoordelijkheid kennen’, aldus de woordvoerder.

De VID is opgericht door twee voormalige medewerkers van het Korps Landelijke Politiediensten in samenwerking met US Telecom. De dienst bedient onder meer landelijke en regionale radiozenders en RTL.

Zuur
De ANWB noemt het commentaar van de VID ‘zuur’. ‘We hebben juist onze maatschappelijke rol opgepakt door niet af te wachten en in te spelen op de verwachte weersomstandigheden en de forse files die er op een maandagmorgen in november toch al zijn’, aldus een woordvoerder van de bond.

Dat het met de sneeuwval in met name Zuid-Holland wel meeviel, was volgens hem niet te voorzien toen de ANWB zondagavond het spitsalarm afgaf. Dat gebeurde rond 19.30 uur teneinde via de media zo veel mogelijk mensen te waarschuwen.

Meevaller
De ANWB komt met een spitsalarm als er meer dan 500 kilometer file in het land dreigt te ontstaan. Dat was zondagavond volgens de bond aan de orde. ‘We hebben dit nu voor het eerst gedaan en het kan misschien nog beter, maar uiteindelijk hebben de weggebruikers maandagmorgen wel van het spitsalarm geprofiteerd. Automobilisten gingen vroeger of later de weg op, waardoor het met de files uiteindelijk meeviel’, aldus de zegsman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.