Vormgeving Items is ronduit een ratjetoe

Items (¿ 23,50), tijdschrift voor industriële vormgeving, is in betrekkelijk korte tijd weer in een nieuwe jas gestoken. De strikte scheiding met het 'katern voor vakgenoten' - restant van het voormalige blad Industrieel Ontwerpen - is opgeheven: alleen de papiersoort en de wat rustigere vormgeving geven aan dat hier op...

Voor het gehele magazine geldt dat de vormgeving rommelig en ronduit lelijk is. De overdaad aan kadertjes, verticaal geplaatste koppen en een telkens wisselende typografie ontmoedigen elke neiging tot lezen. Om met Ron Kaal te spreken, die in Items een column schrijft: 'De typografie van de gestampte pot heeft zich nu ook meester gemaakt van Items. De pagina's zijn groot, de letters klein. Het wit wordt opgepot en naar willekeur over de ruimte verdeeld.' Een opvallend staaltje van zelfkritiek.

De visuele herrie concurreert met een allegaartje aan onderwerpen waarin evenmin enige samenhang valt te ontdekken. Een reportage over de woontorens (het antwoord in de jaren negentig op de galerijflat), de ontwerpen van letterontwerper Luc. de Groot, en de mode van Alexander van Slobbe (Orson & Bodil) illustreren dat Items vormgeving ruim wenst te nemen. In het hart van het magazine een gesprek over 'actuele kwesties in de vormgeving', in dit geval 'het onzichtbare produkt'. Uiteindelijk slaat landschapsarchitect Adriaan Geuze de spijker op zijn kop met de stelling dat een sinaasappelpers pas geslaagd is als het ding een vreselijke honger naar sinaasappels uitstraalt. 'Dan krijg ik de onbedwingbare neiging er iets in te stoppen.'

Het merkwaardigste van deze Items 3 is dat het blad zo achter de feiten aanloopt. Het overzicht van de design-oogst van 1995 in museum Weserburg in Bremen is oude koek, terwijl het succesvolle monteerbare balkon van Pieter van Gendt nota bene de hit van 1993 was. Over gebrek aan belangstelling heeft ook modeontwerper Alexander van Slobbe niet te klagen. Hij stelt in Items dat de vrouw gewoon weer gefascineerd mag raken door vrouwelijkheid en elegantie. 'Intelligentie van een vrouw in 1995 is toch geen issue meer?' En zo is het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.