Vooruit betalen bij energiebedrijf met chipknip

De chipknip-technologie biedt ook het gasbedrijf nieuwe mogelijkheden. Om wanbetalers te slim af te zijn, bijvoorbeeld. Met behulp van een smart card kan het energiebedrijf zijn klanten vooruit laten betalen....

Klanten met betalingsproblemen zijn beter af met zo'n systeem, stelt het blad. 'Torenhoge energieschulden behoren tot het verleden en aan- en afsluitkosten komen niet meer voor.' De voordelen van het energiebedrijf zijn ook duidelijk: facturering is overbodig, fraude wordt snel ontdekt en men hoeft niet telkens naar de klant om af en aan te sluiten.'

Verschillende fabrikanten houden zich al bezig met de ontwikkeling van zo'n systeem. De klant krijgt een bij zijn gasmeter behorende smart card. Als het krediet is verbruikt, kan de klant de kaart bij een oplaadpunt - bij supermarkten of bezinestations - voorzien van nieuw krediet. Hij betaalt direct voor de energie en het energiebedrijf vindt dit bedrag de volgende dag al op de rekening. Nadat de kaart is opgeladen, brengt de klant het krediet voor een bepaalde hoeveelheid gas over op de meter.

Maar wat als de afnemer vergeten is de kaart op te laden? Dan zit hij in het weekeinde of 's avonds in de kou, want de energietoevoer wordt onmiddellijk afgesneden. Ook voor dat ongemak is een oplossing in de vorm van een 'noodkrediet', die de klant voorziet van een beperkte gastoevoer zodat hij niet ongewild in de kou hoeft te zitten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden