Voortrazende chaos

Politieman gaat groep terroristen te lijf in afgesloten flatgebouw. De vader van veel moderne actiefilms, het in 1988 verschenen Die Hard, is in een paar woorden samen te vatten. Dat het succes van zo'n film valt of staat bij de uitwerking van het spektakel, bewezen de geïnspireerde en vooral ongeïnspireerde kopieën die volgden. De Indonesische spektakelfilm The Raid, geregisseerd door de oorspronkelijk uit Wales afkomstige Gareth Evans, is een navolger die het geheel naar een nieuw, hedendaags niveau tilt. Toen Serbuan Maut, zoals-ie officieel heet, twee jaar geleden in de Nederlandse bioscopen verscheen, was de film uitgegroeid tot filmfestivalsensatie, met publieksprijzen van Toronto tot Amsterdam.

In The Raid opent een zwaarbewapend SWAT-team de aanval op een flatgebouw dat fungeert als broedplaats voor de zwaarst mogelijke criminelen. Kamer na kamer vechten de mannen zich een weg naar de vermeende schuilplaats van een onderwereldlegende. Uiteraard slaat het gespuis ongekend hard terug. Personages zijn daarbij inwisselbaar, al doet Evans zijn best een paar van hen met korte zijplotjes wat persoonlijkheid te geven. Dat blijkt echter volkomen onnodig in een film die zich juist onderscheidt met rauwe, dynamische actie, gefilmd met een camera die niet naar de gebeurtenissen kijkt, maar er gevoelsmatig middenin staat. Denk bijvoorbeeld aan de twee hyperkinetische The Bourne Identity-vervolgen van Paul Greengrass; ook hier valt de camera mee wanneer iemand uit een raam tuimelt. De beste scènes spelen zich in het donker af; een schietpartij licht een ruimte op zoals een nachtclub door stroboscopen wordt verlicht. Letterlijk duizelingwekkend, maar binnen de voortrazende chaos van The Raid zeer effectief. Het tweede deel, wederom geregisseerd door Evans, draait vanaf morgen in de Nederlandse filmtheaters.

The Raid (Gareth Evans, 2011)

RTL 7, 23.05-1.05 uur.

undefined

The Other Boleyn Girl

(Justin Chadwick, 2008) Scarlett Johansson speelde weleens uitdagender personages. Ze mag dan als Maria Boleyn in The Other Boleyn Girl het bed delen met de woest opgewonden Engelse koning Henry VIII (1491-1547), op haar eigen verzoek is dat nauwelijks. Uitdagend is wél haar vrijgevochten zus Anna, gespeeld door Natalie Portman. Zij zou het uiteindelijk tot koningin schoppen. Als een van hen de koning aan zijn gerief zou kunnen helpen, zou dat voor de familie Boleyn weleens gunstig kunnen uitpakken. Maar het blijkt het begin van een noodlottige reeks gebeurtenissen. Dat het de aanvankelijk zo hechte zussen uit elkaar drijft, is daarvan nog de minst erge. Alleen hun moeder (Kristin Scott Thomas) ziet direct in dat de familieambities verkeerd gaan aflopen, zoals in de hele film de vrouwen van aanzienlijk meer intelligentie en strategisch vermogen blijk geven. Dat schijnt historisch niet juist te zijn, maar levert wel een boeiende film op, met een grootse Portman en Johansson.

Arte, 20.15-22.05 uur.

undefined

My Life on Planet B

(Iván López Núñez, 2012) Het speelfilmdebuut van Iván López Núñez is meer charmant dan geslaagd. In een strakke strip-esthetiek (de camera beweegt nauwelijks) vertelt de in Nederland wonende Spaanse filmmaker over twee jonge nerds met een cultfilmvideoblog die uit elkaar zijn gegroeid. Spel en stijl zijn te stijfjes om te beklijven, maar tijdens de scènes waarin fragmenten van een door López Núñez zelf in elkaar geknutselde C-film zijn te zien, wordt de film juist aandoenlijk en levendig.

Nederland 3, 22.30-23.55 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden