Voorrang eigen pakje PostNL verboden

Post NL moet ook brieven en pakjes concurrentie blijven bezorgen

PostNL moet brieven en pakjes van concurrenten blijven bezorgen. Het bedrijf mag geen onderscheid maken tussen eigen post en post die afkomstig is van andere postbezorgers. De beslissing van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is vooral een opsteker voor kleinere vervoerders als Intrapost, Van Straaten Post en FRL-Post.

Foto anp

PostNL heeft meer dan driekwart van de zakelijke postmarkt in handen. Het is de enige postbezorger die in het hele land dagelijks post bezorgt. Concurrent Sandd is goed voor ongeveer 20 procent. Kleinere postbedrijven zijn verantwoordelijk voor minder dan 5 procent van de markt. Deze hebben vaak alleen een regionaal netwerk. De kleintjes hebben vaak hun eigen aanleverpunten maar zijn voor bezorging voor een groot deel afhankelijk van PostNL.

'Bedrijven versturen ongeveer 95 procent van alle post in Nederland,' zegt ACM-bestuurslid Henk Don. 'Wij vinden dat bedrijven moeten kunnen kiezen welke postvervoerder hun post verzorgt. Concurrentie op de zakelijke postmarkt zorgt voor meer service, dienstverlening op maat en lagere prijzen voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten.'

Hogere tarieven

Volgens de postwet is het postbedrijven met een landelijk netwerk al verboden te discrimineren tegen kleinere bezorgers. Toch klaagden de kleinere concurrenten dat PostNL vaak hogere tarieven rekende of praktische belemmeringen oprichtte. Nu heeft dus ook de ACM, die sinds dit jaar zeggenschap heeft over de postmarkt, laten weten dat PostNL de overige postbezorgers gebruik moet laten maken van zijn netwerk. Het artikel in de postwet dat discriminatie van kleinere bezorgers verbiedt, komt mogelijk te vervallen. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een besluit neemt over de posterijen.

PostNL heeft laten weten de uitspraak te gaan bestuderen. De postbezorger wijst op de concurrentie van elektronische communicatie. 'De postmarkt is onderdeel van een brede communicatiemarkt waarbinnen PostNL meent geen dominante marktpartij te kunnen zijn.' De ACM heeft PostNL en de andere partijen tot eind januari de kans gegeven om te reageren. In het voorjaar moet de beslissing definitief zijn.

Het besluit komt naar aanleiding van een analyse die de ACM naar de postmarkt liet uitvoeren. De toezichthouder concludeerde dat de postmarkt erg prijsgevoelig is. Een dominante positie van een bedrijf kan in zo'n situatie snel marktverstorend werken. De postmarkt is in 2009 volledig geliberaliseerd.

Volgens de marktanalyse van de ACM is de de hoeveelheid verstuurde brieven en pakketten in 2013 met 5 tot 10 procent gekrompen ten opzichte van een jaar eerder. Wegens prijsverhogingen is de omzetdaling minder groot geweest. PostNL zag zijn marktaandeel teruglopen, Sandd is licht gegroeid. De ACM wijt de krimp in de postmarkt aan het populairder worden van elektronische alternatieven.