Advertentie van Volvo

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

‘Voorlopig zijn plug-in hybrides een ideale tussenoplossing’

In de showrooms van Volvo staan binnenkort alleen nog auto’s mét elektro-aandrijving. Tegelijkertijd verdwijnt de dieselmotor er definitief van het toneel. De Zweedse fabrikant zegt het roer om te gooien omwille van de duurzaamheid. Maar hoe realistisch (en wenselijk) is zo’n toekomst gevuld met louter elektrische auto’s en plug-in hybrides?

null Beeld Volvo
Beeld Volvo

Autofabrikant Volvo maakt ontegenzeggelijk een statement door vol op elektrische aandrijving in te zetten. Op dit moment is elk model met een vorm van elektrificatie te bestellen, zowel mild hybride als plug-in hybride.
En tot 2025 introduceert het merk elk jaar een volledig elektrische auto.

De gedachte achter deze plannen: in 2025 moet de helft van alle nieuwe Volvo’s volledig elektrisch zijn en in 2040 wil het bedrijf klimaatneutraal opereren. Die omslag heeft grote gevolgen: elke stap van het productieproces moet slimmer en duurzamer, het concern moet strenge afspraken maken met haar partners én zichzelf, terwijl de nieuwe auto’s precies moeten aansluiten bij toekomstige Volvo-rijders.

Perfecte tussenoplossing

Dat verklaart waarom Volvo een ‘overstapperiode’ inbouwt en niet direct overschakelt op louter elektrische modellen. Zou dat immers niet de meest duurzame stap zijn? ‘Zeker, de toekomst is elektrisch. Maar wij merken dat veel klanten de sprong naar volledig elektrisch nog te groot vinden’, aldus software engineer Caroline Kjellin.

‘Daarom bieden we plug-in hybride modellen aan, bijvoorbeeld de XC40 Recharge T5. Met zo’n plug-in hybride kun je zo’n vijftig kilometer achter elkaar elektrisch rijden, meer dan genoeg voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Moet je toch verder? Dan heb je het bekende gemak van een brandstofmotor. Voor nu is een plug-in hybride vaak een perfecte tussenoplossing.’

null Beeld Caroline Kjellin, ‘Software Engineer’
Beeld Caroline Kjellin, ‘Software Engineer’

Slimme services

Overigens, meent Kjellin, is de overstap naar volledig elektrisch kleiner dan gedacht. ‘XC40 Recharge P8 AWD is mijn eerste compleet elektrische ‘kindje’ en haalt bewust ruim 400 kilometer op één acculading. Hij kan snel bijladen, presteert bovengemiddeld vlot en rijdt bovenal met de souplesse die je van Volvo mag verwachten.’

‘We doen er bovendien alles aan om elektrisch rijden zo zorgeloos mogelijk te maken. Zo helpen we met een goede laadoplossing bij mensen thuis, voorzien we de auto’s van state-of-the-art software waarmee je beschikbare laadpunten kunt vinden én reserveren en staan we klaar mocht zich onverhoopt een laadprobleem voordoen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een mobiele snellader die je kunt oproepen via onze Volvo On Call app als je onverhoopt met een lege accu komt te staan. Zo denken we zo goed mogelijk mee met onze klanten en bieden we extra services die het leven met een elektrische Volvo net dat beetje aangenamer maken.’

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden