'Voorlopig geen afspraken over minder CO2-uitstoot scheepvaart'

VAN ONZE VERSLAGGEVER

AMSTERDAM - Wereldwijde afspraken die moeten leiden tot minder CO2-uitstoot door de scheepvaart zijn voorlopig onhaalbaar. Dat stellen EU-officials tegenover de website EurActiv.

De onderhandelingen over de uitstoot door schepen zijn al tijden bezig, maar direct betrokkenen stellen nu dat een overeenkomst voorlopig niet valt te verwachten. 'Op mondiaal niveau hebben we nog niets bereikt en het is niet reëel te verwachten dat ons dat de komende twee, drie jaar wel gaat lukken', aldus een van de direct betrokkenen. 'Aan de andere kant liggen er wel politieke afspraken om het probleem regionaal aan te pakken als dat op mondiaal niveau niet lukt.'

De internationale scheepvaart is goed voor zo'n 4 procent van de jaarlijkse uitstoot van CO2. Dat is iets meer dan de vervuiling door de wereldwijde luchtvaartindustrie. Een van de mogelijkheden om de uitstoot door de scheepvaart 'lokaal' aan te pakken, wanneer een wereldwijde overeenkomst er niet komt, is het onderbrengen van de scheepvaart in het Europese emissiehandelsysteem (ETS). Functionarissen in Brussel zijn het hele jaar al bezig met het bespreken van die mogelijkheid. Veel insiders zien echter geen heil in deze oplossing. Zij wijzen op het langlopende conflict in de internationale luchtvaartsector. Vanaf 1 januari 2012 moeten vliegtuigen (uit de hele wereld) die in Europa vliegen vervuilingscertificaten kopen die vallen onder het Europese emissiehandelssysteem. Tegen die maatregel is veel verzet van de luchtvaartindustrie.

Een andere mogelijkheid is landen onderling afspraken te laten maken over eisen die ze stellen aan hun vloot. Een voorstel van de Bahama's daaromtrent wordt komende week besproken in de International Maritime Organisation (IMO). Hoewel een dergelijke overeenkomst zwakker zou zijn dan een wereldwijd akkoord, heeft het volgens kenners ook een aantal voordelen. Een van de voordelen is dat de Amerikanen dergelijke regels onder paraplu van de IMO niet voor goedkeuring door het Congres hoeven te loodsen. Bovendien zou China bij een dergelijke deal binnenlands geen gezichtsverlies lijden, wat wel gebeurt als het land zich in een emissiereductie-overeenkomst zou laten dwingen. De Wereldbank werkt tegelijkertijd aan een voorstel om brandstof voor vliegtuigen en schepen wereldwijd te gaan belasten.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden