Voorlichting voedselbedrijven op scholen lijkt op sluikreclame

De voorlichting die voedselbedrijven als Unilever en McDonald's geven op lagere scholen en kinderdagverblijven, zou bij wet verboden moeten worden omdat hun aanpak neigt naar sluikreclame. Dat stelt de voedselorganisatie Foodwatch, die vandaag een petitie start die het na de zomer aan de Tweede Kamer aanbiedt.

AMSTERDAM - Reclame op scholen en kinderdagverblijven is in Nederland niet wettelijk verboden, maar voedselproducenten hebben hun eigen regels vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Daarin staat dat reclame op verblijven en scholen voor primair onderwijs verboden is, tenzij het voorlichtende campagnes betreft. En juist van die uitzondering maken voedselbedrijven misbruik, stelt Meike Rijksen, campagneleider bij Foodwatch.


'Onder het mom van voorlichting dringen voedselproducenten onze scholen en kinderdagverblijven binnen met reclame voor hun producten', zegt Rijksen. 'Dat is kwalijk omdat er een enorm verschil zit tussen voorlichting van scholen zelf en die van bedrijven. Scholen willen kinderen opleiden tot mondige burgers, bedrijven willen vooral voedsel verkopen.'


Als voorbeeld gebruikt Rijksen de zogenaamde Ronald McDonald shows, waarbij de clown van fastfoodketen McDonald's langskomt op scholen en ziekenhuizen om kinderen les te geven over sport, veiligheid en het opruimen van rondslingerend afval

undefined

Smeerdiploma

En ander voorbeeld is het 'smeerdiploma' van botermerk Blue Band. Kinderdagverblijven kregen jarenlang een lespakket opgestuurd met daarin smeerdiploma's voor de kinderen (vergelijkbaar met het strikdiploma), informatiebrieven voor de leidsters en ouders, oefenboterhammen en coupons voor gratis kuipjes Blue Band Goede Start.


'Het is goed als kinderen margarine op hun brood smeren', zegt Martijn Katan, emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam. 'Margarine is hun belangrijkste bron van vitamine D en dat hebben ze nodig voor de groei van hun botten. Maar voorlichting aan kinderen over voeding moet niet komen van bedrijven want die 'voorlichting' is altijd gekleurd.' Ook BOink, de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang en peuterspeelzalen, onderschrijft de kritiek van Foodwatch.


Unilever benadrukt dat het niet hun bedoeling is jonge consumenten te creëren. 'Er stond helemaal geen Blue Band op het smeerdiploma', zegt woordvoerster Fleur van Bruggen. 'Natuurlijk wilden we wel open en transparant zijn naar ouders. In de brief met informatie die we met de diploma's meestuurden, gaven we daarom wel aan dat Blue Band de afzender was.'


Het bedrijf lanceerde de campagne zeven jaar geleden, maar stopt daar dit jaar mee. Niet vanwege de kritiek van Foodwatch, zegt Van Bruggen, maar 'omdat het tijd was voor een nieuwe manier van het overbrengen van de boodschap'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden