Voorkruipen met een pasje

SOMS IS er dat onbehaaglijke gevoel in de Efteling. Het gevoel dat je feilloos de langste rij hebt uitgekozen. Misschien is het bij de Wildwaterbaan minder druk?...

Het 49 jaar oude attractiepark in Kaatsheuvel - vorig jaar brachten 2,95 miljoen bezoekers ruim 155 miljoen gulden omzet in het laatje - onderkent het probleem. De universiteiten van Rotterdam en Breukelen bogen zich over het fenomeen 'wachttijdbeleving'.

Wachten is al minder erg als je wordt afgeleid. En dus danst bij de ene meanderende mensenmassa een buikdanseres en worden in de rij voor de Python videobeelden vertoond van popconcerten. Maar het blijven natuurlijk lapmiddelen.

'Een alternatief is het fastpass-systeem van Disney', vertelt parkdirecteur Olaf Vugts. 'Je krijgt dan voor één attractie een speciale pas die het recht geeft daar bijvoorbeeld om drie uur met voorrang naar binnen te gaan.'

Dit voorkruipen-met-een-pasje vond Vugts echter 'bedenkelijk' toen hij onlangs in Amerika stond te wachten in Disneyland.

'Bij Indiana Jones heb ik me groen en geel staan ergeren. Telkens gingen er van die fastpassers voorbij. Als gewone wachtende heb je geen flauw idee hoeveel mensen er nog voor mogen.'

Wachttijden bekorten is ook een kwestie van het goed becijferen van de capaciteit. Bij het bedenken van nieuwe attracties komt dat steevast ter sprake. 'De gewenste capaciteit moet je vooraf bij de fabrikant opgeven', zegt Vugts. 'Een wervende attractie, waar veel mensen op af komen als-ie nieuw is, moet zeker 1200 tot 1600 man per uur aankunnen. Daarnaast heb je kleinere infill-attracties, zoals een nieuw huisje in het Sprookjesbos.' De Python kan per uur 1200 mensen over de kop jagen, terwijl in Vogel Rok, de overdekte achtbaan, maximaal 1600 mensen per uur door het donker razen.

Dan is er nog een verschil tussen attracties met en zonder een zogeheten 'endlose Bahn'. Een eindeloze baan kun je 's ochtends aanzetten en dan draait de attractie de hele dag vrolijk z'n rondjes - zoals de bootjes in de Fata Morgana of de karretjes van Droomvlucht. Maar een achtbaan staat na elk ritje stil voor in- en uitstappers. Dat kan tot vertragingen leiden, net zoals bij de Nederlandse Spoorwegen.

'Een endlose Bahn als Droomvlucht kan niet sneller of langzamer draaien naarmate het drukker of rustiger is', legt Vugts uit. 'Bij de Pyton kan de capaciteit wel omhoog door een tweede trein op de rails te zetten en door bezoekers goed te helpen met efficiënt in- en uitstappen.'

Op topdagen mogen de files ín het park onvermijdelijk zijn, op de snelwegen naar Kaatsheuvel zijn ze volgens Vugts een zeldzaamheid geworden. 'Een jaar of twintig geleden, toen ik achttien was, hoorde je elk weekend op het radionieuws over files richting Kaatsheuvel. Maar door de vakantiespreiding, ATV- en baaldagen valt dat tegenwoordig reuze te overzien.'

En gebeurt er nog wat aan dat onbehaaglijke gevoel, het gevoel altijd in de langste rij te staan?

'Ja', verklapt Vugts. 'Vanaf de seizoensopening, aanstaande donderdag, zal iemand op drukke dagen de wachttijden melden. Hij staat op het centrale plein. Niet met zo'n elektronische informatiekrant, maar gewoon met een schoolbord en een krijtje.'

Dit is het tweede deel van een serie over haast en onthaasten, efficiëntie en ondoelmatigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden