Voorhoeve wil zakenvliegtuig kopen voor lange vluchten

Minister Voorhoeve van Defensie wil dit jaar nog een tweedehands zakenvliegtuigje aanschaffen voor transatlantische vluchten. Gedacht wordt aan de Amerikaanse Gulfstream of een Falcon van Dassault....

EWOUD NYSINGH

Van onze verslaggever

Ewoud Nysingh

DEN HAAG

Met het VIP-vliegtuig kan de minister of de staatssecretaris worden vervoerd, maar ook een kamerdelegatie van zo'n vijftien personen. Tevens kan het worden gebruikt door de chef Defensiestaf, bijvoorbeeld om Sarajevo aan te doen. Het regeringsvliegtuig is niet altijd beschikbaar. Voorhoeve maakt nu commerciële vluchten naar de VS, of vliegt met de langzame Orion.

PvdA en D66 zijn van mening dat Voorhoeve beter een Fokker Executive Jet 70 kan aanschaffen. 'Je redt er Fokker niet mee, maar mijn parool is als het enigszins kan: koopt Nederlandse waar', aldus kamerlid Hoekema (D66).

Maar Defensie vindt de Fokker 70 te groot (36 zitplaatsen) en bovendien kan niet rechtstreeks naar de VS worden gevlogen. In Goose Bay (Canada) moet worden bijgetankt, wat tijdverlies oplevert. De aankoop van vier Fokkers 60 voor troepenverplaatsingen moet de in moeilijkheden verkerende vliegtuigbouwer maar even tevreden stellen.

Het VVD-kamerlid Van den Doel wil vóór hij reageert de brief van Defensie aan de Kamer lezen, die vandaag na veel gesteggel op het ministerie wordt verzonden. Hij wil bekijken hoe het financieel uitpakt, omdat de aankoop, die al in 1991 door de Kamer is goedgekeurd, naar voren is geschoven. Tevens herinnert Van den Doel er aan dat er fors wordt gesnoeid op personeel bij Defensie.

Voorhoeve wil eerst de zakenjet kopen en dan volgend jaar bekijken wat er nog meer moet worden aangeschaft. Dat zouden dan één of twee Fokkers 50 kunnen zijn, zegt Hoekema. Deze vliegtuigen kunnen zonder bijtanken maximaal naar het noorden van Noorwegen en Oost-Turkije vliegen. In totaal is er 66 miljoen gulden voor de toestellen uitgetrokken.

Het gaat allemal om de vervanging van de huidige drie F27's voor personeelstransport van de luchtmacht, die 35 jaar oud zijn. Toen Voorhoeve enkele maanden geleden terugkeerde uit Oekraïne, moest zijn F 27 een doorstart maken boven het vliegveld van Warschau. Een alarmlampje had gemeld dat het neuswiel niet naar buiten was gekomen (wat later niet het geval bleek).

Een dag eerder had Voorhoeve zich tijdens en bezoek aan de Antonov-fabriek uitermate geïnteresseerd getoond in een kleine zakenjet. Die was spotgoedkoop, maar waarschijnlijk wat minder betrouwbaar dan zijn westerse concurrent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden