Voorbeeldig geluidscomfort

Ooit had ik een uiterlijk vrij suffe auto, die echter door een briljante vondst technisch zijn tijd tientallen jaren vooruit was: een traploze versnellingsbak....

Voorrang krijgen bij van rechts komen was niet altijd vanzelfsprekend, en de verrassend snelle acceleratie kon je maar beter niet in praktijk brengen als je niet zeker wist of het ego van de man naast je daar tegen kon. Daf-rijders moesten hun plaats kennen en dat was een nederige.

Het merk is nooit van dit imago verlost geraakt en werd overgenomen door Volvo. De bijzondere transmissie, de Variomatic, werd verbeterd en ging continu variabele transmissie (cvt) heten, geproduceerd door Van Doorne's Transmissie, naar de man die het systeem in 1958 introduceerde.

Een cvt is de meest efficiënte overbrenging van het motorvermogen, maar lange tijd kon dat vermogen niet te groot zijn, zodat slechts kleine modellen van bijvoorbeeld Nissan, Ford en Fiat ermee werden uitgerust. Maar nu lijkt het idee voor een echte doorbraak te staan. Diverse autofabrikanten zijn, mede geïnspireerd door toekomstige eisen aan brandstofverbruik en emissie, eigen cvt's aan het ontwerpen, die ook geschikt moeten zijn voor zwaardere motoren. Audi is de eerste die ermee op de markt komt. De krachtige A6 kan naar keuze geleverd worden met Multitronic, in essentie de Variomatic van Daf, zij het aanzienlijk geavanceerder. De prestaties heten sensationeel: met de Multitronic trekt de Audi sneller op dan de handgeschakelde versie en de automaat, hij verbruikt minder brandstof en de uitlaatgassen zijn schoner.

Prachtig? Nee. De automobilist wil wel zo'n revolutionaire versnellingsbak, maar niet het bijbehorende constante motorgeluid. Hij wil schakelmomenten horen, het toerental moet variëren. Audi heeft dat erin gebouwd. Voorbeeldig geluidscomfort, noemen ze het. En de automobilist wil kunnen schakelen als de behoefte daaraan onbedwingbaar wordt. Audi bouwde een handschakelfunctie in. En de auto moet 'kruipen', zoals automatenrijders gewend zijn. Daar ging Audi weer. Allemaal voorzieningen die afbreuk doen aan het ideale concept, maar anders had Audi het wel kunnen vergeten.

De automobilist accepteert een sneller accelererende, zuiniger en schonere auto alleen als die klinkt en voelt als vroeger. Vroeger, toen heetten autofabrikanten conservatief.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden