Voorbeeld voor Nederland? 'We hebben hier ook zo'n succesverhaal'

JAN VAN ZIJL, voorzitter MBO-raad: 'Wat ik las in het verhaal, herkende ik van het werkbezoek dat ik vorig jaar aan vakopleidingen in Zwitserland bracht. Het Alpenmodel is zeker aantrekkelijk, maar het heeft ook kwetsbare kanten. Het systeem gedijt goed in een economische hoogconjunctuur, het vraagt namelijk een enorm commitment van het bedrijfsleven. Dat zou in Nederland soms wel wat meer kunnen zijn.


Onze BBL-opleidingen lijken heel erg op het duale systeem, dat wordt internationaal ook zo gezien. Ik zie het zo: in de Alpen en Duitsland hebben een BBL die iets beter is dan de onze. Maar onze meer schoolse BOL-opleidingen zijn ook goed. Wat je ziet, is dat het aantal BBL'ers door de crisis en het gebrek aan leerwerkplekken af is genomen, het aantal BOL-studenten is toegenomen. Ik zie het als een kracht van ons systeem, dat we het allebei hebben.


Ook is het Nederlandse systeem vriendelijker voor de zwakkere studenten, denk ik.


GERRIT VENEBOER, manager beleid bij Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB): 'Voor een groot deel kun je een dergelijk succesverhaal voor het Nederlandse beroepsonderwijs schrijven, vind ik. Ook hier is de jeugdwerkloosheid relatief laag en de kwaliteit van het beroepsonderwijs hoog, als je het internationaal vergelijkt. Maar wat ik de belangrijkste overeenkomst vind: de Nederlandse beroepsonderwijs is ook een ruwe parel. We hebben het, maar we zijn er niet trots genoeg op. Ook in Den Haag zijn ze dat niet.


Het wordt helaas minder, lees ik, maar in de Alpenlanden kun je nog met trots vertellen dat je een vak leert, daar zijn ouders trots dat hun kinderen werken en intussen een diploma halen. Daar kunnen we hier iets van leren. Het helpt dat het mogelijk is om een vakopleiding te combineren met een vwo-diploma.


Ons mbo heeft nog te veel het imago van afvalputje. Het zou al helpen als we op de basisschool naast de Cito-toets ook een praktijktoets invoerden.


MICHEL MONS, hoofd communicatie bij Fundeon, kenniscentrum voor vakopleidingen binnen de bouwsector: 'Oostenrijkse bedrijven beschouwen de duale opleidingen als 'onze opleidingen', staat er in het verhaal. Zo is het in Nederland ook; in elk geval in de bouw. Ook hier hebben bedrijven invloed op de leerprogramma's, maar wel met hulp van scholen en het ministerie. Nederlandse bouwbedrijven vinden het aantrekkelijk om leerlingen te hebben, het zit ook in de cultuur van de bouwsector en een deel van de loonkosten wordt vergoed uit het sectorfonds. Dat systeem functioneerde heel goed. Maar de sector heeft een enorme klap van de crisis gekregen, met het gevolg dat het aantal BBL-lers is gehalveerd ten opzichte van vijf jaar geleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden