Vooral geluidje i-mode is populair

Coen (17) wil ook een i-modetoestel. 'Die Nokia's zijn allemaal hetzelfde, met hun standaardmenu. Dit is gewoon leuker.' In een Haarlemse winkel staart hij gebiologeerd naar het kleurenscherm van het nieuwste toestel van KPN....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Van jongens als Coen moet KPN het hebben. Hij verstuurt per maand 'een paar honderd sms'jes' en vorige maand heeft hij twaalf uur mobiel gebeld (kosten: 281 euro). Aan jongens als Coen wil KPN dit jaar 100 duizend i-modetoestellen slijten.

Maar Coen koopt niet, ondanks het feit dat hij, naar eigen zeggen, 'geld zat' verdient met zijn baantje in de 'telemarketing'. Hij heeft namelijk net twee maanden geleden een jaarabonnement bij Vodafone genomen en om dat af te kopen moet hij 400 euro neertellen. Dat is hem iets te veel.

Coen is niet de enige. Het afkopen van een telefoonabonnement blijkt voor veel klanten een reden om nog even geen i-modetoestel te kopen. Twee weken na de introductie van het toestel loopt het dan ook niet storm.

Dat had Bob van den Brink van The Phone House ook niet verwacht. 'De mobiele telefoonmarkt is een vervangingsmarkt geworden. Dan gaat het veel langzamer.' Voorlopig levert i-mode KPN ook geen nieuwe abonnees op. 'Iedereen die i-mode koopt had al een abonnement bij KPN', zegt Van den Brink. Toch vindt hij dat het toestel 'redelijk goed' verkoopt. 'We verkopen er tien per week, op een totaal van zestig.'

De klanten vallen in twee groepen uiteen. Jongens van negentien die het gebruiken om mee te spelen, maar ook zakenlieden die het gebruiken om te e-mailen en voor verkeersinformatie. Ze zijn allemaal jonger dan veertig. Van den Brink: 'Klanten van boven de veertig vinden het te moeilijk, die kunnen niet eens sms-en.'

Bij de Primafoon doet zich hetzelfde beeld voor. 'Eén op de vijf toestellen die ik verkoop is een i-mode', zegt verkoopster Bibi van Driel. Jongens die per se het nieuwste van het nieuwste willen, zijn er in Haarlem bijna niet, weet ze. 'Haarlemmers zijn wat dat betreft nuchter, ze willen eerst bij een ander zien dat het werkt.'

Het geluid blijkt de belangrijkste lokker. Mobiele bellers hebben schoon genoeg van de snerpende tonen die uit de gangbare telefoons komen en vinden het heldere, polyfone geluid van i-mode een verademing. 'Dat vinden ze geweldig', zeggen zowel Van Driel als Van den Brink.

'Dat geluid is niets bijzonders', meent bedrijfsleider Colin van Gestel van telefoonwinkel T for Telecom. 'De Nokia 3510 die volgende week uitkomt heeft 't ook.'

Van Gestel verkoopt geen i-modetoestellen. En dat vindt hij helemaal niet erg, verklaart hij dapper. 'KPN doet net of het iets grandioos is, maar dat valt tegen. Kleuren-wap noem ik het.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden