Voor simpele pijnstiller bellen met 112

In de regio Noordwest-Utrecht verliep de eerste dag van de huisartsenstaking kalm. Hoewel de wachttijden op de eerste hulp soms opliepen tot vier uur....

Van onze verslaggeefster Leen Vervaeke

'Can I have the votes of Maarssen-Dorp?' Huisarts Eugen Zuiderwijk, lid van het actiecomité Noordwest-Utrecht, belt de noodarts van Maarssen-Dorp. Met een knipoog informeert hij naar de toestand na een ochtend staken. 'Maarssen-Dorp: geen problemen.'

Samen met zestig artsen volgt Zuiderwijk in het Pim Jacobstheater in Maarssen een nascholingscursus, die reeds lang voor de staking was gepland. Terwijl iedereen les krijgt over botbreuken of seksualiteit bij senioren, bellen de artsen van het actiecomité de noodartsen op. Ook met de spoedhulp, het regionale patiëntenplatform en de ambulancedienst wordt contact gelegd. Tijdens de lunchpauze neemt het actiecomité de regio door. Noordwest-Utrecht bestaat uit twaalf huisartsengroepen. Per groep is er één noodarts. Breukelen? 'Vijf telefoontjes, alle vijf doorverwezen naar eerste hulp.' Harmelen? 'Een paar verwijzingen, één patiënt bracht een cake.' Gegrinnik bij de artsen. Maarssen-Dorp? 'Eén buikgriep is doorverwezen. En iemand heeft 112 gebeld voor een recept voor een pijnstiller.' Op die laatste misser na, klinkt overal hetzelfde geen problemen. geluid:

Op het klachtennummer van het regionaal patiëntenplatform was het 'verontrustend rustig', evalueert dokter Bram Stegeman, voorzitter van het actiecomité. Over 112: 'Er zijn meer meldingen, maar het zijn vooral vragen van patiënten. De ambulances hebben niet meer ritten moeten doen.'

Ook de situatie op de eerste hulp van het Hofpoort Ziekenhuis in Woerden en het Mesos Medisch Centrum Oudenrijn, wordt positief bevonden. In Woerden verloopt alles goed, in Oudenrijn was er 's ochtends een wachttijd van een uur.

'De wachttijden kunnen oplopen tot drie, vier uur', zegt Tineke Jakobs, hoofd van de eerste hulp in Oudenrijn, anderhalf uur later. In de 'lege wachtkamer' is geen stoel meer vrij. 'Het is heel wisselend', legt Jakobs uit. 'Vanmorgen hadden we hulp van een huisarts, zodat we de wachttijd konden inlopen. Nu zit het weer goed vol, maar er is een huisarts onderweg.'

In de wachtkamer hebben sommige patiënten begrip voor de staking, anderen zijn boos. 'Schandalig', vindt Jan-Willem Senft uit Houten. Zijn zoontje Merijn (2) heeft het erg benauwd. Hij wacht al anderhalf uur. 'We betalen veel geld voor zorg. Dan moeten we ook goed verzorgd worden. Ik heb geen begrip voor de staking.'

Achter de schermen zijn de spoedartsen druk in de weer om de wachtzaal leeg te krijgen. 'Extra mensen aan de telefoon, extra assistenten, extra inzet van het laboratorium, van de röntgen-en de gipsafdeling, extra ondersteuning van alle specialisten', somt Jakobs het stakingsdraaiboek op. 'Het wordt de komende dagen wellicht nog drukker, maar we zijn op alles voorbereid .'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden