Voor jongeren stijgt premie autoverzekering het hardst - volgens verzekeraars zijn zij een risicogroep

Autoverzekeringen worden steeds duurder, vooral voor jongeren. Zij betalen nu gemiddeld 53 procent meer voor de verplichte WA-verzekering dan twee jaar geleden. Dat is fors meer dan de gemiddelde premiestijging voor autobezitters (38 procent). Verzekeraars beschouwen jongeren als risicogroep en dat vertaalt zich – steeds duidelijker – in de premie.

1-4-2018, Nederland, DreumelJongeren en hun auto. auto; autoverzekering; jongeren; jong; auto rijden; wiel; autowiel; foto Marcel van den BerghBeeld Marcel van den Bergh

Voor jongeren (18 tot 25 jaar) is de premie voor een WA-verzekering in twee jaar tijd met gemiddeld 437 euro toegenomen tot 1266 euro per jaar, meldt vergelijkingswebsite Independer op basis van eigen onderzoek. Oudere autorijders betalen veel minder en dat verschil wordt almaar groter. Voor automobilisten van 65-plus steeg de premie tussen 2016 en 2018 bijvoorbeeld van 285 naar 368 euro. Het verschil tussen de premies voor jonge en oude WA-verzekerden is tegenwoordig drie keer zo groot als in 2016. Autoverzekeringsexpert Suzan Samson van Independer vindt dat een zorgelijke ontwikkeling. ‘Jongeren hebben doorgaans al minder te besteden. Nu krijgen zij zoveel premiestijgingen voor hun kiezen dat het de vraag is hoe lang zij dit nog kunnen opbrengen’, zegt zij in het persbericht van Independer.

Het verschil tussen de premie van jongere en oudere autobezitters neemt jaarlijks fors toe, bleek uit onderzoek van Independer. Hier vind je een uitgebreid overzicht van de onderzoekresultaten

Niet alleen de WA-verzekering is duurder geworden, ook de verzekeringen met beperkte en volledige casco-dekking zijn sinds 2016 in prijs gestegen. Ook daar is de premie gemiddeld het hardst gestegen voor jonge autobezitters. De premie wordt onder meer gekoppeld aan de kans dat de bestuurder een aanrijding veroorzaakt. Die kans is bovengemiddeld groot als er iemand van onder de 25 jaar achter het stuur zit. In vergelijking met 61- tot 65-jarigen maken jongeren bijna vijf keer zo vaak brokken. Om die reden weigeren sommige autoverzekeraars jongeren als klant, al zijn dat er volgens het Verbond van Verzekeraars maar een paar. Weigeren mag: autoverzekeraars hebben geen acceptatieplicht. Overigens veroorzaken 80-plussers relatief nog vaker aanrijdingen dan jongeren.

Autoverzekeraars verhogen de premies uit noodzaak, beweert Buis. WA-verzekeringen zijn vanwege de grote concurrentie onder verzekeraars jarenlang te goedkoop verkocht, terwijl de schadekosten de pan uit rezen. De verzekeraars leden daardoor honderden miljoenen euro's verlies, een situatie die De Nederlandsche Bank in 2016 ‘onhoudbaar’ noemde. Na die waarschuwing zijn verzekeraars de premies jaarlijks gaan verhogen om een inhaalslag te maken, legt Buis uit. De kosten voor verzekeraars blijven intussen toenemen. ‘Het aantal aanrijdingen in Nederland stijgt, mede door het smartphonegebruik in de auto. Auto’s worden meer waard en bevatten meer elektronica, waardoor de gemiddelde reparatierekening omhooggaat.’ Verzekeraars zijn daarnaast ook meer geld kwijt aan letselschadeprocedures, omdat slachtoffers van een verkeersongeluk sneller naar de rechter stappen dan vroeger. Tot slot hebben autoschadeverzekeraars last van de klimaatverandering, bijvoorbeeld door extreme hagelbuien. Buis: ‘In juni 2016 veroorzaakte een hagelbui van vijf minuten voor 200 miljoen euro schade voor autoverzekeraars’. Die schade bestond uit gedeukte auto's en gebarsten autoruiten.

Independer gaat ervan uit dat de premies van autoverzekeringen volgend jaar opnieuw zullen stijgen. Het Verbond van Verzekeraars beaamt dat een WA-verzekering van meer dan duizend euro per jaar een ‘heel fors bedrag’ is voor iemand onder de 25 jaar. ‘Maar dit is nu eenmaal de prijs van een autoverzekering.’

Binnenkort zullen ook 17-jarigen achter het stuur kruipen, nu ze op die leeftijd al rijexamen mogen doen. De verzekeraars gaan er niet vanuit dat het aantal schadegevallen hierdoor zal stijgen, omdat 17-jarigen alleen met een begeleider naast zich mogen autorijden. De woordvoerder van het Verbond: 'Iemand die vanaf zijn 17de onder begeleiding rijdt, kan op zijn 18de waarschijnlijk beter zelfstandig rijden dan een leeftijdgenoot die twintig tot dertig rijlessen heeft gehad en zich dan voor het eerst in het verkeer begeeft. Als de schadelast daardoor omlaaggaat, kan dat juist een positief effect hebben op de premies voor jongeren.'

grafiek autoverzekeringenBeeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden