Voor hotels is wifi nog een extra

Een grote ergernis van frequente hotelbezoekers: waarom is toegang tot internet er toch zo duur?

In de categorie 'Begrijpt u het nog?' is dit een aardige: terwijl je bij elk willekeurig koffietentje op de hoek gratis toegang hebt tot internet, betaal je bij veel hotels nog vaak de hoofdprijs voor gebruik van het wifi-netwerk. Het Amsterdamse Okura bijvoorbeeld rekent 12 euro voor 24 uur toegang, het Haagse Des Indes heeft 19 euro nodig om zijn klanten 24 uur van draadloos internet te voorzien.


Frequente hotelbezoekers is het een doorn in het oog. Toegang tot internet is anno 2011 volgens velen immers niets minder dan een mensenrecht, belangrijker dan een gevulde maag zelfs voor sommigen. De Britse technologiejournalist David Rowan maakt zich zo druk over de materie dat hij hoteleigenaren consequent roofridders noemt en lezers van het tijdschrift Wired oproept zich aan te sluiten bij zijn 'oorlog tegen betaalde wifi'.


Dat Rowan een gevoelige snaar raakt met zijn kritiek, blijkt onder meer uit de European Hotel Guest Satisfaction Index van vorig jaar. Van de 53 duizend ondervraagde hotelbezoekers noemt een grote meerderheid gratis wifi top-prioriteit. En de kwaliteit van het netwerk moet bovendien perfect zijn; een slechte internetervaring in een hotel is voor 40 procent van de ondervraagden reden om niet meer naar het betreffende hotel terug te keren.


Onstilbare honger

Waar de gemiddelde hotelbezoeker wifi dus plaatst in het rijtje van dagelijks schone handdoeken, schone kussens en een televisietoestel, ziet de hotelier dat anders. Die zet mobiel internet in dezelfde categorie als de minibar, een massage of roomservice: als extra dienst kortom, waarvoor extra betaald moet worden.


'Bezoekers hebben een onstilbare honger naar bandbreedte ontwikkeld', schreef hotelconsultant Daniel Edward Craig onlangs op de website Tnooz. 'Ze komen binnen met meerdere apparaten en transformeren hun hotelkamers in no-time tot kleine Nasa-controleruimten. Daarbij gebruiken ze alles behalve datgene waar hotels winst mee maken: de telefoonverbinding en betaalfilms.'


Daarmee raakt hij aan het snel veranderde mediagebruik van consumenten. Met name de waanzinnig snelle opkomst van de iPad en andere tablets heeft het wifi-probleem alleen maar groter gemaakt voor hoteleigenaren.


Ter illustratie: uit cijfers van Comscore blijkt dat in de maand juli wereldwijd 1,5 miljard minuten aan streaming video werd bekeken, een groei van 600 procent in vergelijking met een jaar eerder. Willen de uitbaters van hotels hun klanten genoeg bandbreedte aanbieden en het netwerk snel genoeg houden, dan zullen ze flink moeten investeren in dat netwerk. En ondertussen staan in de lobby klanten te kankeren dat ze moeten betalen voor toegang tot het internet.


Video

De oplossing is verrassend simpel, zegt Carolyn Sait van iBAHN, een wereldwijde leverancier van internetnetwerken voor hotels en zakelijke ontmoetingsplekken. 'Hotels zouden veel meer onderscheid moeten maken tussen de soorten gebruik van het wifi-netwerk. Uiteindelijk gaat het om het beheren van bandbreedte. Het checken van e-mail en normaal surfen op internet zouden hotels bijvoorbeeld gratis kunnen aanbieden. Wij raden onze klanten echter aan wel kosten in rekening te brengen voor activiteiten die veel bandbreedte vreten, zoals het bekijken van video.' Volgens Amy Cravens, analist bij In-Stat, kiezen steeds meer hotels voor dit soort oplossingen. 'Maar het duurt veel langer dan we dachten voordat hotels dit zouden oppakken', zei Cravens onlangs in The New York Times.


Sait merkt overigens op dat de vergelijking met het koffietentje op de hoek geen eerlijke is. Ze wijst erop dat het gebruik van wifi-netwerken in hotels vele malen intensiever is dan dat in publieke ruimtes. En vergeet niet, voegt ze daaraan toe, dat bezoekers in een hotel ook verwachten dat er 7 dagen in de week 24 uur per dag een helpdesk is die hen in meerdere talen te woord kan staan.


Voor Rowan en de zijnen is de boodschap duidelijk: voor internetgrootverbruik zal hij in hotels naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst gewoon moeten blijven betalen. En als ze daar niet mee kunnen leven, zit er voorlopig maar één ding op; met laptop, tablet en smartphone op zoek naar het dichtstbijzijnde koffietentje op de hoek.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden