Vóór het vrijen even tekenen bij het kruisje

Het bedrijfsleven blijkt een enorme makelaar in liefde en geluk. Eén op de drie mensen wordt wel eens verliefd op een collega, één op de tien zet die liefde op de werkvloer om in daden....

Het zijn bekende cijfers die Management Team nog eens oprakelt, maar het spreekt tot de verbeelding. Volgens Iteke Weeda, de vrouw die de cijfers tien jaar geleden publiceerde, moet het liefdesverkeer sindsdien drukker zijn geworden, al is het alleen al omdat er meer vrouwen zijn gaan werken. Bovendien neemt de werkdruk toe, waardoor een stil plaatsje op het werk al snel een oplossing wordt voor een snel-opkomende behoefte. Een redacteur van een tv-productiebedrijf: 'Het bandenarchief bij John de Mol is berucht. Meterslange gangen waarlangs alle archiefbanden staan opgestapeld. Collega's maken via e-mail afspraakjes om elkaar daar te ontmoeten.'

Of die activiteiten ook de onderneming ten goede komen, is de vraag. 'Ik kreeg meer energie en meer plezier om naar mijn werk te gaan', bekent een financieel directeur die was gevallen voor de charmes van een collega. Maar hij moet wel toegeven dat het een hoop gedonder opleverde. Als ze hem kritiek leverde, vatte hij dat persoonlijk op. 'Uiteindelijk was ik opgelucht toen ze een andere baan kreeg.'

Nederlandse bedrijven zijn coulant tegenover verliefden. De KLM denkt er niet aan zijn stewards en stewardessen in den vreemde uit elkaar te houden, en bij IBM Nederland wordt van geval tot geval besloten. IBM Amerika doet het heel anders. Waar twee verliefden op één afdeling werken, wordt de hoogstgeplaatste overgeplaatst.

In Amerika loopt een liefdesverhouding regelmatig uit op een forse schadeclaim van een der gelieven tegen het bedrijf. Wegens sexual harassment. Sommige bedrijven hebben daarvoor een oplossing gevonden: een standaardcontract, te tekenen vóór het ondergoed uitgaat, waarin beide gelieven verklaren vrijwillig te handelen en geen schadeclaim te zullen indienen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden