Vóór Frankfurt naar de beurs

Schiphol moet naar de beurs, liefst voordat luchthaven Frankfurt dat doet. Gerlach Cerfontaine, president-directeur van Schiphol, heeft haast. 'Anders zetten de Duitsers de trend, de prijs, en hollen wij er achteraan.' De Tweede Kamer, met PvdA-specialist Van Gijzel voorop, aarzelt echter....

Van onze verslaggevers Elaine de Boer Harry van Gelder

'Emotie is de valkuil', zegt Cerfontaine enkele dagen voor het tweedaagse PvdA-congres. Hij is zich ervan bewust dat hij het tij niet mee heeft. Er woedt een debat over het heil van privatisering van elektriciteitsbedrijven, van verzelfstandiging van NS.

Het is volgens de Schiphol-directeur echter een illusie dat aandelenbezit de overheid meer greep op de luchthaven geeft. 'Nu is de verhouding juist troebel. De overheid bepaalt de normen en geeft de boetes, maar is ook eigenaar. Straks is Schiphol een bedrijf en moet het zich houden aan regels die zijn vastgelegd in de luchtvaartwet. Dat is helder voor alle partijen. Privaatrechtelijk regel je niets, publiekrechtelijk regel je alles.' De overdracht van de grond aan de staat geeft de overheid een extra stok achter de deur. 'Als wij de mainport-functie zouden verkwanselen, kan de overheid de vergunning intrekken. En voordat het zover komt, kan hij al een aanwijzing geven.'

- Waarom wilt u zo graag?

'We willen de wereld in, net als bedrijven zoals Ahold, Boskalis en Unilever. We willen investeren in andere luchthavens om te kunnen groeien en geld te verdienen. Doen we dat niet, dan komen we alleen te staan en verschralen we. We moeten mee in de topdrie van Europese luchthavens. Vooral omdat de allianties van luchtvaart-maatschappijen de grote vliegvelden opzoeken. En wat goed is voor Schiphol, is goed voor Nederland.'

- Waarom zo snel?

'We zijn al sinds 1997 met de overheid hierover in overleg. Frankfurt privatiseert begin juni. We hebben een samenwerkingsverband, trekken samen op. Frankfurt staat sterk met de eigen grondafhandeling en wij met onze airport city. Als Frankfurt eerder naar de beurs gaat en wij nog niet, ontstaat een ongelijke verhouding.'

Cerfontaine wijst op onderhandelingen over samenwerking die weer zijn heropend met vliegveld Rome. Eerder liepen die stuk omdat Schiphol als staatsbedrijf werd gezien. 'Ik zou erg ongelukkig zijn als de Duitsers straks toch meer pizza eten dan wij.'

- Hoe verklaart u de argwaan?

'We hebben een slecht verleden, van overtredingen, gedogen en boetes. Daar komen die emoties uit voort. Achteraf moet ik toegeven dat we fouten hebben gemaakt. Ons verweer tegen de boetes wegens de geluidsoverschrijdingen eind vorig jaar had bij voorbeeld niet gemoeten. We hadden gewoon moeten betalen. Die discussie heeft niet bijgedragen tot meer helderheid.'

Cerfontaine wil het roer omgooien. Openheid wordt het devies. 'Op onze internetsite zetten we binnenkort het baangebruik. Mensen kunnen zelf kijken welke overtrekkende vliegtuigen ze kunnen verwachten en hoeven zich niet meer te laten verrassen.'

- Is de KLM terecht bang voor een monopolist?

'De KLM verweert zich altijd tegen hogere tarieven. We investeren de komende jaren 3,6 miljard gulden in de luchthaven, in de vijfde baan, de GHJ-pieren en nieuwe bagage-systemen. Het wordt voor de luchtvaartmaatschappijen in de toekomst juist beter.

'De Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) zet de tarieven van nu en straks af tegen de investeringen die we doen en de kosten die we maken. Zij controleren of er sprake van economisch machstmisbruik. Dat is in het verleden nooit eerder gebeurd.'

- Is Schiphol al klaar voor de beursgang?

'De prospectus wordt op dit moment geschreven. Wat ons betreft kan de overheid dit voorjaar de eerste tranche aandelen naar de beurs brengen. Zij bezit 75,8 procent van het totaal, de rest is van de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. Maar ik besef dat het parlement zijn tijd wil nemen. Ik ga Den Haag niet voorschrijven dat ze op moet schieten, maar het is zeer onaangenaam om in de wachtkamer te zitten.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden