Voor eeuwig een grote muziekbelofte

Niemand wist wie achter het spectaculaire debuut The Child of Lov zat. En voordat Martijn Teerlinck het echt kon laten zien, is hij overleden. Hij werd 26.

Naar gisteren bekend werd gemaakt is afgelopen dinsdag in het Amsterdamse Academisch Medisch Centrum de 26-jarige Martijn Teerlinck overleden. Teerlinck, die eerder dit jaar als The Child of Lov als popmuzikant een spectaculair debuut had beleefd, overleed aan complicaties na een operatie aan zijn aorta. Volgens zijn management kampte de in Vlaanderen geboren en in Alkmaar opgegroeide Teerlinck aan een aangeboren hartafwijking.

Alles aan Teerlinck en zijn project The Child of Lov was lange tijd in nevelen omhuld. Zelfs was lang onduidelijk dat niet 'Cole Williams' de echte naam was van de man achter het project, maar dat ook dit een pseudoniem van Teerlinck betrof.

Maar zijn foto's werden herkend door collegadichters die de lange tronie van 'Williams' wel erg veel op die van Teerlinck vonden lijken. Diezelfde Teerlinck, wisten zij, had in 2010 het NK Poetry Slam gewonnen.

Maar over dat poëtische verleden - hij won tijdens zijn UvA-studies literatuurwetenschap en Italiaans in 2008 de poëzieprijs van het Amsterdams Studenten Festival - sprak de zich als Cole voorstellende Teerlinck met geen woord, toen de Volkskrant hem eerder dit jaar interviewde. Aanleiding was op dat moment de verschijning van zijn mooie funk-soulalbum The Child of Lov.

Vooraf was volkomen onduidelijk wie er achter die naam zat, noch dat het hier een Nederlander betrof. Het was even schrikken toen Teerlinck voorstelde het interview gewoon in het Nederlands te doen, want alles aan de plaat had internationale allure geademd.

Het album verscheen op het toonaangevende Britse label Domino en was medegeproduceerd door Damon Albarn (Blur, Gorillaz). Teerlinck vertelde de plaat in de Londense studio van Albarn te hebben opgenomen.

Teerlinck had zijn Vlaams-Nederlandse afkomst expres verborgen gehouden. Hij wilde op basis van de kwaliteiten van de plaat de Nederlandse pers te woord staan, en niet omdat er beroemde buitenlandse muzikanten aan hadden meegewerkt.

Teerlinck vertelde The Child of Lov samen met zijn manager Trey Reames te hebben bedacht. Deze Amerikaan was manager geweest van Gnarls Barkley (van de wereldhit Crazy) en hoorde iets bijzonders in de stem en composities van Teerlinck. Daarop besloot hij de contacten uit zijn internationale netwerk aan te spreken.

Hoe fraai de aan de neosoul van D'Angelo en The Weeknd van The Child of Lov ook was, er rezen gaandeweg twijfels over de authenticiteit ervan. Kon de gewezen dichter echt de zanger op de plaat zijn? Waarom zegde hij prestigieuze optredens op de megafestivals Glastonbury en Lowlands af? En hoe komt het dat niemand Teerlinck ooit echt in het openbaar heeft horen zingen?

Het kostte vooral veel tijd een goede, ook visueel juist ogende band rond Teerlinck te formeren, liet Reames aan VPRO's 3Voor12 weten. En vervolgens kwamen daar ook gezondheidsproblemen bij.

Toch betekent de dood van Teerlinck volgens Reames niet meteen dat het project The Child of Lov ten einde is. Er zou nog genoeg materiaal liggen voor een album en er zijn plannen voor een volledige Child of Lov Experience, met grote band en achtergrondzangers en -zangeressen.

Martijn Teerlinck, alias Cole Williams, alias The Child of Lov, zal er niet meer aan kunnen meedoen. Maar hij heeft een zeer bijzonder en even raadselachtig als spraakmakend album achtergelaten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden