Voor een dichte autodeur

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Op=op gaat elke zaterdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Greenwheels en ander gedonder met auto's.

Het leek zo mooi, een auto gebruiken wanneer het uitkomt, niet opdraaien voor onderhouds- en verzekeringskosten en wel bijdragen aan een beter milieu. Toch pakte het gebruik van de Greenwheels-auto voor Corien Schot niet zo goed uit. Nadat ze de auto een aantal maanden had gebruikt, kreeg ze onverwacht een hoge rekening.


'De uurprijs bleek te zijn verdubbeld doordat ons proefabonnement was omgezet in een vast abonnement', zegt Schot. Omdat de Bredase het bedrag niet in een keer kon betalen, nam ze contact op met Greenwheels. Er werd een betalingsregeling getroffen waardoor Schot het bedrag in termijnen kon aflossen.


In de week dat Schot de documenten voor de betalingsregeling terugstuurde naar Greenwheels werd de pas waarmee de auto geopend kan worden alsnog geblokkeerd. 'We stonden onverwachts voor een gesloten autodeur', zegt Schot.


Ze nam opnieuw contact op met de klantenservice. Er werden netjes excuses aangeboden en de pas werd gedeblokkeerd. Maar een maand later ontstonden er weer problemen. 'Ik werd opnieuw geconfronteerd met een gestorneerde factuur. Dat was de factuur waarover we een betalingsregeling hadden afgesproken en de eerste termijn handmatig moest worden betaald.'


Nogmaals mailde Schot de klantenservice, maar ontving de dag erna bericht dat haar pas opnieuw zou worden geblokkeerd. Ze belde en sprak af dat er een notitie zou worden gemaakt voor de debiteurenafdeling. Toch werd de dag erna haar pas opnieuw geblokkeerd.


Op = op belde ook nog maar eens met Greenwheels. Inmiddels had het bedrijf de pas al gedeblokkeerd en excuses gemaakt. Omdat Schot toch nog een afschrijving vreesde in augustus vroeg Op = op of dit kan worden voorkomen. Volgens Greenwheels- directeur Jan Borghuis zijn de processen nu zo ingericht dat dit niet zal gebeuren.


Wel fraude, geen geld terug


Het is weer zover: gedonder met lokale autoverhuurders. Al tweemaal schreven wij over ontevreden vakantiegangers die via Auto Europe een auto huurden en achteraf veel meer moesten betalen dan vooraf afgesproken. Al tweemaal namen wij contact op met Auto Europe en al tweemaal zeiden zij: 'Niet onze schuld. Wij zijn slechts een bemiddelaar'. De extra kosten werden door de lokale verhuurder afgeschreven voor bijvoorbeeld parkeerbonnen of snelheidsovertredingen.


'Onmogelijk', zeiden de betrokken. Een van onze lezers kon zelfs via bonnetjes aantonen dat zij de tolwegen netjes zelf had betaald. Het woord fraude durfden wij toen nog niet in de mond te nemen, maar in het geval van mevrouw Veric Condon, die een auto in Kroatië huurde, helpt Auto Europe ons een handje. 'Het bij u afgeboekte bedrag staat bij ons te boek als frauduleus', aldus een aangetekende brief vanaf het Duitse hoofdkantoor.


Auto Europe was per ongeluk een contract aangegaan met clandestiene Kroaten en mevrouw Veric Condon kreeg dan ook het advies het extra afgeboekte bedrag van 544,96 euro zo snel mogelijk te storneren. Maar wat lezers met een VISA en American Express blijkbaar wel lukte, bleek voor Veric Condon, die een creditcard van ABN Amro heeft, een stuk moeilijker.


'Hoewel wij onze termijn van dertig dagen zo soepel mogelijk toepassen, ontvingen wij uw mededeling helaas ná het verstrijken van de termijn. Daardoor is deze transactie definitief geworden', aldus de bank.


Dat Veric Condon pas ruim na die dertig dagen te horen kreeg dat het inderdaad om fraude ging, maakte blijkbaar niets uit voor de bank. ABN Amro, die dinsdag om een reactie werd gevraagd, kon vrijdagochtend nog niet reageren op de klacht. Vandaar een aanvulling op het eerdere advies van Op=op: Pas op bij wie u een auto huurt (maar let ook op welke creditcard u heeft).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.