Voor de vuist weg

Hij is een genie, maar hij kan niet tekenen. Dat is de dubbele boodschap van The Acme Novelty Date Book, waarin schetsen, notities, studies en zelfportretten zijn verzameld van ' s werelds meest bejubelde striptekenaar sinds Art Spiegelman: de Amerikaan Chris Ware....

Chris Ware is de schepper van de briljante graphic novel Jimmy Corrigan, the smartest kid on earth, een getekende roman. De Engelse krant The Guardian schonk hem vorig jaar tienduizend pond omdat hij het beste literaire debuut van het jaar had geschreven, getekend en vormgegeven. Het boek is een totaalkunstwerk dat handelt over minderwaardigheidsgevoelens, puberale vormen van escapisme waarbij Superman een hoofdrol speelt, moederbinding en vaderangst, depressie en misantropie. Tegelijkertijd is het een ode aan Chicago en aan de stripkunst van de funny papers: de zondagse achterpagina's van de kranten die voor de Tweede Wereldoorlog werden gevuld met in kleur afgedrukte hoogtepunten uit de Amerikaanse stripgeschiedenis.

Ware kent zijn klassiekers als geen ander en probeert er ook zeer weloverwogen op voort te borduren. In het nu verschenen The Acme Novelty Date Book – Volume One zijn de getekende impromptu's verzameld die Ware tussen 1986 en 1995 aan het papier van zijn schets-en dagboeken heeft toevertrouwd. Ze bieden een staalkaart aan stijlen, ver uiteenlopend van Dürerachtige zelfportretten tot Gene Deitchpersiflages, van observaties in onvervalste Crumb-trant tot experimenten met eigen strips. In de definitieve versies kunnen Ware's strips soms krampachtig perfectionistisch zijn, terwijl de studies verrassend fris en losjes is. Sowieso: wie door het Datebook bladert, komt tot de ontdekking dat Ware nog veel beter kan tekenen dan je al dacht.

En als je schetsen en losse invallen boeiend genoeg worden bevonden om één of meer dure boeken te mogen vullen, dan ben je beslist doorgedrongen tot de hogere regionen van de tekenkunst. Ware is daar aangeland. Iedereen is overtuigd van zijn talent, behalve hijzelf. Er gaat bijna geen bladzij voorbij of Ware kritiseert zichzelf.

'Pay closer attention to what your line is doing!', noteert hij naast een zelfportret. 'Bad drawing', schrijft hij op een andere plek. Het is nooit goed genoeg. Voor de liefhebber is dat een groot geluk, want het betekent dat Ware nog vele blocnotes zal blijven vullen met pogingen om de Volmaakte Tekening te realiseren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden