Voor de storm

De standpunten zijn sympathiek, maar dat is geen reden om naar het theater te gaan.

Cabaret


**


Voor de storm, door René van Meurs, regie: Michiel de Regt


12/2, Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 27/5. renevanmeurs.nl


In november 2012 won René van Meurs zowel de jury- als de publieksprijs op het Rotterdamse cabaretfestival Cameretten. Het lukte hem de enorme zaal van het Nieuwe Luxor Theater aan het lachen te maken met vlotte stand-up comedy over het leven van een nerdy twintiger met rood haar en een bril, die een avond met vrienden achter de playstation verkiest boven de botteriken die een hippe club als de Jimmy Woo in Amsterdam bevolken.


Deze belevenissen combineerde Van Meurs met een verhaal over zijn vader, die elke dag afsloot voor de badkamerspiegel. Vader bedacht of hij die dag iets had gedaan waarop hij trots was, zei dan 'mooi' en knipte het lichtje uit.


Zoals dat gaat met festivalwinnaars is het halfuurtje van Cameretten nu uitgebouwd tot een avondvullende voorstelling. Die valt tegen. Van Meurs heeft het raamwerk van zijn festivaloptreden overeind gehouden, opgerekt en aangevuld met meer komische observaties, maar bij elkaar blijkt dat te mager te zijn voor een hele avond. Veel van het nieuwe materiaal is ook een stuk zwakker dan het al bestaande, zoals het fragment waarin Van Meurs gebrekkig Engels, Frans en Italiaans spreekt (is al veel te vaak gedaan), of het verhaal waarin hij expres slipjes door zijn appartement laat slingeren om zijn ex jaloers te maken.


De comedy wordt afgewisseld met diverse maatschappelijk observaties, waarin Van Meurs voornaamste punt is dat iets minder botheid en iets meer vriendelijkheid in het dagelijks leven de samenleving al een heel stuk mooier zouden maken. 'We verwarren vrijheid van meningsuiting met de verplichting om je bek een douw te geven', zegt Van Meurs. Het zijn sympathieke standpunten, maar het is geen reden om naar het theater te komen.


Er zitten nog altijd leuke stukjes stand-up comedy tussen, zoals dat over de zeurende uitsmijter van de Jimmy Woo die op zoek is naar de perfecte man-vrouwbalans. Maar toch rest na het zien van Voor de storm de vraag: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van René van Meurs aan het huidige cabaretlandschap?


Het antwoord is na dit debuutprogramma nog niet duidelijk. Deze 'oranje gast met zijn brilletje' (zijn eigen woorden) zal daarnaar nog flink op zoek moeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.