Voor Chinese shoppers is oer-Hollands C&A helemaal niet voordelig

De oer-Hollandse modeketen C&A zou gekocht worden door een onbekende partij uit China. In die belangrijkste groeimarkt voor 'fast fashion' speelt C&A nog een bescheiden rol.

Een filiaal van C&A in de Chinese stad Beijing. Beeld Ruben Lundgren

Drie halen, twee betalen: Zheng Wen (33) sleept haar man door de C&A. Het is de laatste dag van de voordeelactie. Het stel rekent twee thermobroeken en een zwarte trui af. Zheng: 'Voor minder dan 40 euro zit hij in de kleren.'

Het Duitse weekblad Der Spiegel meldde begin deze week dat C&A mogelijk verkocht wordt aan 'de Chinezen': of het gaat om overname of samenwerking, en wie de vermeende Chinese partner is, is niet bekend. De afgelopen jaren kochten Chinese modemerken vaker belangen in Europese ketens. Ze willen hun ontwerpen en productieprocessen verbeteren. De eerste Chinese fastfashionmerken, zoals streetwearketen Urban Revivo, beginnen net aan de concurrentieslag met H&M en Zara. Andere Chinese merken willen dat fast-fashionkunstje, waarmee klanten elke vier weken een nieuwe collectie krijgen voorgeschoteld, ook leren. Vandaar de Chinese interesse in C&A.

China is voor alle fast-fashionketens de belangrijkste groeimarkt. De komende jaren verdrievoudigt het aantal gezinnen met een middenklasse-inkomen van 9.400 euro per jaar. Dat betekent dat er in 2020 140 miljoen huishoudens zijn met genoeg koopkracht om te winkelen. Nu metropolen als Beijing en Shanghai verzadigd zijn met winkelcentra, breiden internationale ketens uit naar provinciesteden. Daar zijn de inkomens lager, maar daar wonen de klanten van de toekomst.

Kieskeurig

Zheng, die een kantoorbaantje bij een aardgasbedrijf heeft, besteedt maandelijks 250 euro aan haar garderobe. Dat is royaal, want dat bedrag geeft een gemiddeld Chinees gezin volgens het Nationale Statistiekbureau in een jaar nog niet uit aan kleding. Thuiswonende millennials slaan echter 40 procent van hun inkomen stuk aan mode.

Chinese shoppers zijn allang geen kuddedieren meer die alles kopen waar een buitenlands label op zit. Ze zijn kieskeurig en goed geïnformeerd over de laatste trends. 'Toen de eerste H&M in 2009 openging, stond ik in de regen in de rij om naar binnen te mogen. Nu is er een H&M op elke straathoek', zegt Zheng. En ze kopen ook veel online, want Chinezen zijn de meest aan hun mobieltje verslaafde shoppers ter wereld. Met een paar klikken halen ze de laatste trends in huis. Per minuut worden er in China 2.500 kledingstukken via internet verkocht.

Vergeleken bij concurrenten als H&M en Zara is C&A in de Volksrepubliek bescheiden aanwezig: de Chinese C&A-website telt 63 winkels. Het Japanse modemerk Uniqlo, dat met relaxte basiskleding naar dezelfde klantenkring als C&A hengelt, heeft 540 winkels in 120 Chinese steden. Uniqlo breidt agressief uit in China en opent jaarlijks honderd nieuwe winkels.

Toen C&A in 2007 naar China ging, kondigde het bedrijf van de Brenninkmeijers aan 150 winkels in China te willen openen. Die ambitie is na tien jaar nog steeds niet waargemaakt. De Chinese C&A's sluiten om de haverklap. Vorig jaar vertrok C&A uit Dream Mall in Shanghai en de Beijingse winkel op toplocatie Qianmen is ook al weg. In de zogenaamde tweede- en derderangssteden waar Uniqlo en H&M het winkellandschap domineren, zwerven de C&A's van het ene winkelcentrum naar het andere. Liefhebbers in de Noord-Chinese industriestad Changchun juichten in 2015 de opening van een tweede vestiging toe, maar die was na een jaar al weer dicht. Tegelijkertijd gaan er op andere plekken duizenden vierkante meters C&A open. Dat komt door het overschot aan winkelcentra, die elkaar beconcurreren met lage huurprijzen. Als de loop erin komt, gooit zo'n winkelcentrum van de ene dag op de andere de huur met 30 procent omhoog en is de C&A die zich er genesteld had plotsklaps niet rendabel meer.

Afbraakprijzen

Buitenlandse merken die deze Chinese onvoorspelbaarheid niet aankunnen, overleven het niet. Omzetcijfers van de Chinese C&A's zijn niet beschikbaar, maar bemoedigend is de positie op de lijst 'merkbekendheid' niet. Uniqlo voert die lijst aan, C&A haalt niet eens de toptien.

In de Glory Mall waar Zheng de uitverkoop plundert, zit C&A onopvallend in de kelder. Met de kreet 'individueel' en een campagne voor milieuvriendelijk katoen probeert de winkel zich te onderscheiden. Het oer-Hollandse verkoopargument 'voordelig' slaat nergens op, want tegen de afbraakprijzen van Chinese merken kan C&A nooit op. Zheng is blij dat C&A niet hip is. 'H&M is voor jonge trendjagers. Ik wil degelijke kleding die lekker zit.' Haar kersttrui bijvoorbeeld: die heeft ze twee maanden geleden bij C&A gekocht. Ze is een tevreden klant, want wat blijft die pinguïn met glitterapplicatie goed in de was. 'Die trui kan ik volgende winter weer aan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.