'Voor Carlo hebben we een stuk of vijftig neuzen'

Hoe verander je Irene Moors in Linda de Mol? Een kwestie van de juiste neus, de juiste kaaklijn en vooral: de juiste wenkbrauwen.

'In het eerste seizoen van De TV Kantine hadden we weinig middelen. Voor Carlo Boszhard en Irene Moors hadden we zo'n vijf neuzen per persoon, en daar moesten we het mee doen. Gerda Smit, Sonja Bakker, Peter R. de Vries en Jeroen Pauw hadden hun eigen neus, maar die gebruikten we ook voor andere typetjes. Die neuzen waren bovendien veel te groot of te klein, waardoor Jeroen Pauw een te forse neus had. Door de jaren heen zijn we preciezer en realistischer gaan werken. Inmiddels hebben we zo'n dertig neuzen voor Irene, en een stuk of vijftig voor Carlo. De karakters lijken hierdoor steeds echter.


'Een paar weken voordat we gaan filmen, krijg ik het script toegestuurd. Dan weet ik wie we gaan nadoen en kan ik aan de slag. De eerste stap is: thuis naar foto's van de personen in kwestie kijken. Het is belangrijk om iemand goed te bestuderen, om op zoek te gaan naar wat karakteristiek is voor iemands gezicht. Ik let heel specifiek op pukkeltjes, moedervlekken en kleine oneffenheden. Soms kan een enkel streepje een typetje geslaagd maken.


'In de studio begint het feest pas echt. Daar hebben mijn collega-grimeur Bianca van der Steen en ik een kast die helemaal vol staat met attributen. We hebben iemand die de neuzen maakt, iemand die de pruiken maakt - dat gebeurt allemaal vooraf. Mijn taak is niet het maken van die onderdelen, maar het toepassen ervan. Ik moet de juiste neus, kin, wangen enzovoorts bij een typetje zoeken. Een gezicht samenstellen. We hebben ongelooflijk veel soorten wangen: appelwangetjes, kleine wangetjes, dikke wangen, wangen die smal maken. Die attributen zijn van siliconen. We plakken ze met een speciaal soort lijm op de gezichten.


'Een goede grimeur is een pietje precies. Alle details zijn belangrijk voor een gezicht, maar de wenkbrauwen zijn meestal écht bepalend. Daar let ik dus altijd op. Wenkbrauwen bepalen in grote lijnen of een typetje echt lijkt. Bij Irene moet ik vaak de wenkbrauwen weghalen, en opnieuw tekenen. Ze heeft nu eenmaal mooie, aanwezige wenkbrauwen. Maar bij Bridget Maasland zitten de wenkbrauwen heel hoog, haar ogen staan heel open. Dus teken ik de wenkbrauw hoog. Bij Linda de Mol zijn de ogen iets kleiner en zitten de wenkbrauwen iets lager. Dan haal ik Irene's wenkbrauwen weg, en teken ik er nieuwe op.


'Ook kaaklijnen zijn belangrijk voor iemands uitstraling en uiterlijk. Ilse de Lange en Sophie Hilbrand hebben bijvoorbeeld relatief brede kaken. Dan knippen en plakken we net zo lang door tot Irene ineens ook een forse kaaklijn heeft.


'De uitdaging zit hem er voor mij in dat je iemand transformeert naar een totaal ander persoon. Ik zorg dat Carlo en Irene op bepaalde BN'ers lijken en BN'ers zijn toch vaak mooie mensen. Zonder de glamour zou grimeren een beetje saai worden, want het vreet tijd.


'We doen drie of vier typetjes per dag. Per typetje ben je zo drie uur kwijt aan knip- en plakwerk. Dan wordt er een paar uur gefilmd. Ik blijf dan op de set, want het kan zijn dat er nog iets moet worden aangepast. Een werkdag kan zo 14 uur duren. Grimeren betekent: gewoon doen. Lekker knutselen en kijken waar het schip strandt. Het mag zo lang duren als nodig is bij ons. Als iemand ontevreden is, proberen we het gewoon op een andere manier.


'Wanneer ik weet of het gelukt is? Als Carlo en Irene verdwenen zijn, als ik alleen nog maar de typetjes zie. Als wij ons werk goed hebben gedaan, wordt het hele programma beter. Want zodra Carlo en Irene het gevoel hebben dat ze lijken, komen ze beter in hun rol. Dat is dit seizoen bij Jan Mulder echt het geval. Daar zit niet Carlo, maar Jan.'


VAN ALI B TOT JAN MULDER

In De TV Kantine persifleren Carlo Boszhard en Irene Moors bekende Nederlanders. Het eerste seizoen van het programma werd door RTL4 uitgezonden in 2009; inmiddels is het zesde seizoen elke zaterdagavond om 20.00 uur op datzelfde RTL4 te zien. Nieuwe personages zijn dit jaar onder anderen Ali B, Ilse DeLange, Jan Mulder, Roy Donders en Maarten van Rossem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden