Voor Amerikaanse film legt Chinees graag 13 euro neer
Wat? Films
Waar naartoe? China
Chinezen pikken graag een filmpje.
Zeker. De omzet is in de eerste helft van dit jaar met meer dan 50 procent gegroeid. Daarmee is die uitgekomen op 3,3 miljard dollar (3 miljard euro). Dat is een vertienvoudiging in vijf jaar. In 2017 zal China de VS voorbijstreven als de grootste filmmarkt in de wereld. Er zijn in China nu twintigduizend bioscoopschermen. Dat is nu nog de helft van het aantal in de VS. Elke dag komen daar vijftien bij.
Kent China een filmindustrie, zoals Bollywood in India?
Jazeker. Er is zelfs een Chinawood - op vijf uur rijden van Shanghai - waar niet alleen jaarlijks honderden films worden geproduceerd. Het geldt ook als een van de grootste toeristische attracties van het land.
Dus Chinezen kijken vooral Chinese films.
Jaarlijks mogen ook 34 Hollywood-films voor vertoning worden geïmporteerd. Die worden zorgvuldig door de autoriteiten geselecteerd. Daar mag geen boodschap met kritiek op het Chinese systeem of de Chinese autoriteiten in zitten. Ook krijgen de Amerikaanse producenten maar 25 procent van de winst. De rest gaat naar de Chinese staat.
Erg lucratief is het dus niet?
Zeg dat niet. Het is zeer lucratief. De 34 Amerikaanse films halen 50 procent van alle inkomsten binnen. De Amerikaanse filmstudio's bestrijden elkaar dan ook te vuur en te zwaard voor een positie op de Chinese markt. Ze halen er scènes uit die de autoriteiten niet welgevallig zouden kunnen zijn of stoppen er andere scènes in die de autoriteiten zouden kunnen behagen. In de film Pixels vernietigden buitenaardse wezens iconische gebouwen in de wereld zoals de Taj Mahal, het Washington Monument, delen van Manhattan en ook de Chinese muur. Die laatste scène werd eruit geknipt. In Iron Man 3 werd een scène verlengd waarin een Chinese dokter de hoofdpersoon helpt.
De Chinese smaak is dus dezelfde als de Amerikaanse.
Dat niet. Ze zijn wel erg benieuwd naar wat er van over de grenzen komt. De bioscoopbezoeker in China is gemiddeld aanzienlijk jonger dan in het Westen. Daarnaast zijn ze koopkrachtig, gezien het feit dat een kaartje al gauw 13 euro kost. Dat is in China heel veel geld.
Wat is er dit jaar zoal geïmporteerd?
Furious 7, Avengers: Age of Ultron en Jurassic World behoren tot de grootste kassuccessen op de Chinese markt, Er zijn voor dit jaar nu al 25 van de 34 toegestane buitenlandse film geselecteerd. Meestal gaan die op dinsdag in première, de dag dat het bioscoopbezoek in China het laagst is.