Blik Ford Focus

Voor 1.250 euro extra een compleet ingerichte concertzaal mét dodehoekverklikker. Kom daar maar eens om bij Tivoli

De nieuwe Ford Focus is meer een allesprimawagen dan een die ontembare begeerte opwekt. De meeste extra’s kun je weglaten, maar lekker sturen doet-ie zeker.

De nieuwe Ford Focus is meer een allesprimawagen dan een die ontembare begeerte opwekt. De meeste extra's kun je weglaten, maar lekker sturen doet-ie zeker. Beeld Ford

Blik gaat er prat op dat waarschijnlijk nog nooit een van zijn lezers een auto heeft gekocht op basis van de adviezen in deze rubriek. Om daar verandering in te brengen, begint deze aflevering nu eens autorecensieërig: wie 25 duizend euro te besteden heeft aan een nieuwe auto, kan geen lekkerder sturend model kopen dan de Ford Focus.

Zo.

Natuurlijk kunnen we dit onmogelijk zeker weten, want Blik wordt geschreven door vier redacteuren die allen hun eigen idee hebben van ‘lekker’. Bovendien hebben we bij lange na niet elk model geprobeerd dat op de markt is. Dus het kan best dat er voor dit geld een nog veel lekkerder sturende auto is. Zeker is dat de Focus goed rijdt. Net als zijn voorgangers trouwens.

Dan die andere netelige recensiekwestie: is hij mooi? Een ratjetoe aan geleende stijlelementen van de concurrentie, oordeelde Blik-columnist Chris Buur eerder. Deze testrijder vindt de Focus, iets minder eloquent geformuleerd, ‘best wel aantrekkelijk’. De jongens van 10 en 13 thuis – feitelijk de doelgroep – vinden met name de voorkant ‘ziek’. In hun kringen een compliment. Misschien moet Blik heel laf het oordeel bij u laten.

Vanbinnen biedt de Focus plaats aan vijf en de kofferbak voldoet voor de meeste bagagetoepassingen. De driecilindermotor is stil, al knort hij wat bij toerentallen waar ze bij Het Nieuwe Rijden gek op zijn. De kleine motor is niettemin lekker sterk en heeft genoeg trekkracht bij lage toeren. Het verbruik is billijk. 

Opvallend is de stilte in de cabine – die vervolgens prettig wordt gevuld door de installatie van Bang & Olufsen, die misschien niet voldoet aan de gebruikelijke audioaspiraties van het Deense merk, maar nog altijd behoorlijk goed is en bovendien slechts 450 euro kost. Tip van Blik: kopen.

Beeld de Volkskrant

Zoals gebruikelijk adviseert Blik verder het merendeel van de overige extra’s weg te laten, zoals de automatische cruisecontrol. In de Focus werkt deze optie matig, net als bij veel andere merken. Ronduit ergerlijk is de ‘slimme snelheidsregelaar’. Die leest de borden (ook de matrixborden boven de weg; chapeau) en past de snelheid automatisch aan. Dit gebeurt door te remmen. Dus als je 120 rijdt en ergens duikt een bord op met 70, begint het voertuig ineens te remmen. Dit doet geen normaal mens – iedereen laat zijn auto uitrollen – en je schrikt je dan ook telkens een hoedje als er plotseling flink vaart wordt geminderd. Achterliggers waarderen het evenmin. 

Dat Fords elektrische bijrijder zich zo strikt aan de regels houdt, heeft vermoedelijk een juridische achtergrond: stel dat je wordt geflitst als je nog iets te snel rijdt, of erger, een ongeluk krijgt, dan zijn de rapen gaar voor Ford. Zal best, maar deze regeltjesfrik is onbruikbaar. Je vraagt je af of iemand bij het concern het hulpje heeft getest voordat hij in de optielijst werd gezet. Tip van Blik: niet aanvinken, ondanks de billijke prijs. De parking pack met achteruitrijcamera en handige rubberen beschermflapjes in de deur, die vanzelf naar buiten floepen bij het openen, bevelen we wel aan. En dan – vooruit – ook maar gelijk de dodehoekverklikker van 350 euro. Ben je voor 1.250 euro boven op de basisprijs voorzien van een compleet ingerichte concertzaal mét dodehoekverklikker. Kom daar maar eens om bij Tivoli.

De navigatie werkt suboptimaal: files worden geregeld niet opgemerkt en de kaarten zijn verouderd. Het lukt autofabrikanten kennelijk maar niet een goede navi te maken. Dit is wellicht de reden dat Renault en Nissan hun lot in handen van Google hebben gelegd door over te stappen op Android. Een laatste Bliktip dan maar: koop een kastje van TomTom, dan ben je voor 100 euro klaar en leid je het Nederlandse bedrijf nog een beetje richting de toekomst.

Of de Focus het verkoopsucces wordt waar de Europese Forddivisie naar verlangt, moet blijken. Prijzen zijn aangenaam, het uiterlijk volgens jonge kenners ‘ziek’, de rijkwaliteiten puik. Maar het is geen auto die ontembare begeerte opwekt, al geldt dat voor bijna elk model in deze prijsklasse. De Focus is een allesprimawagen. En misschien is dat wel genoeg. 

Gereden: Ford Focus

Prijs 31.360 euro (vanaf 23.765 euro)
Vermogen 125 pk
0-100 10,3 sec
LxBxH 4378 x 1825 x 1452 cm
Gewicht 1.322 kilogram
Verbruik tijdens test 1 op 17
Energielabel B

e-Focus

Een elektrische Focus is in Nederland niet te koop, maar al wel in enkele andere Europese landen. Ford bouwt samen met enkele Duitse autofabrikanten alvast aan een Europees snellaadnetwerk. Vierhonderd moeten er in 2020 zijn, opererend onder de merknaam Ionity. Betalen gaat niet per getankte kilowattuur, zoals we in Nederland gewend zijn, maar volgens een ‘flat fee’ van 8 euro per keer. Snel lijkt de bouw nog niet te gaan: er zijn nog maar zeven stations gereed, twaalf zijn er in aanbouw. Tesla heeft er al ruim 1.300.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.