'Voor 1.000 euro koop je een lel van een doek'

AMSTERDAM - Bert-Jan van Egteren, hoofd van de afdeling moderne kunst van veilinghuis Sotheby's, vindt Matterhorn van Woody van Amen 'een geil werkje'. 'Dat je bedenkt dat je de mooiste Zwitserse berg in tapijt opbouwt, en die vervolgens afzet met een roze neonlijn: geweldig toch?'

Matterhorn, Nederlandse pop-art uit 1972, is een van de 194 kunstwerken uit de voormalige Peter Stuyvesant Collectie die dinsdag 19 april bij Sotheby's onder de hamer gaan. Voor de beroemde verzameling, aangekocht met de bedoeling een stimulerende werkomgeving te creëren voor het personeel in de sigarettenfabriek in Zevenaar, was na de overname door British American Tobacco in 2008 geen plaats meer. Vorig jaar werden de topstukken uit de collectie geveild. Met 13,6 miljoen euro was de opbrengst drie keer hoger dan verwacht. 'We wilden een momentum creëren met het eerste deel van de veiling', zegt Van Egteren. 'Deel twee is bescheidener en zal een ander, minder internationaal, publiek trekken. En door de lage prijzen is het ook een interessante veiling voor beginnende kunstkopers.'

Hij wijst naar de eerste reeks werken die directeur Alexander Orlow in 1960 aankocht: Joie de vivre, twaalf grote, kleurige schilderijen van evenzoveel, destijds jonge, kunstenaars uit Europa. 'Voor 1.000 euro kun je een lel van een doek krijgen, en dan is het echt geen slecht werk.'

Wat moet die beginnende koper met een schilderij van vergeten kunstenaars uit de jaren zestig, als hij voor hetzelfde geld een werk kan kopen van een beginnende kunstenaar die over tien jaar misschien wel hot is? 'Dan ga je er vanuit dat mensen kunst louter kopen als investering. Er is ook nog zoiets als geraakt worden door een werk.'

Zelf heeft hij, naast het werk van Woody van Amen, een paar favorieten: Luis Tomasello, Claude Tousignant, Guido Molinari. Het zijn werken waar internationale belangstelling voor is, geschatte prijzen variëren van 20 duizend tot 50 duizend euro. Maar ook het metershoge schilderij vol fluoriserende strepen van William Henderson, Brixton Music, geschatte waarde tussen de 1.000 en 1.500 euro, zou hij zo thuis aan de muur willen hangen. 'Dat vind ik het leuke van dit tweede deel van de veiling: je komt hier verrassingen tegen van kunstenaars die door het geweld van de markt niet zijn komen bovendrijven, maar die destijds niet voor niets zijn aangekocht door mensen die er verstand van hadden.'

Daarmee doelt hij op de curatoren die tussen 1960 en 2006 hebben geadviseerd over de aankopen: Willem Sandberg, directeur van het Stedelijk Museum, Renilde Hammacher, hoofdconservator van Museum Boijmans Van Beuningen, Wim Beeren, opnieuw van het Stedelijk, en verzamelaar Martijn Sanders. Opvallend: de periode Beeren en Sandberg bevatten de minste werken. 'Allemaal verkocht tijdens de eerste editie', zegt Van Egteren. 'Sandberg en Beeren waren de visionairs. Zij hebben oog gehad voor wat tijdloos was.'

Werk van Dlaude Tausignant uit de tweede veiling van de Peter Stuyvesant Collectie. 'Door de lage prijzen is het ook een interessante veiling voor beginnende kunstkopers', zegt Bert-Jan van Egteren, hoofd van de afdeling moderne kunst van veilinghuis Sotheby's.

The Peter Stuyvesant Collection, Part Two, Sotheby's, Amsterdam. Kijkdagen tot 17 april, van 10-17 uur. Veiling 19 april, 19 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden