Vonkend

500 Francs betaalde de Parijse Opéra in 1841 aan Richard Wagner voor zijn Fliegende Holländer-scenario. De opera die eruit voortkwam, gecomponeerd door een monsieur Dietsch, deed zijn onderwerp eer aan en raakte snel in vergetelheid, waarna Wagner zo verstandig was het verhaal zelf opnieuw uit te werken en van muziek...

Roland de Beer

Speciaal voor Warner/Teldec, lijkt het wel. Het zwalkende klassieke label voegt een mooi hoofdstuk toe aan zijn Wagneroperareeks met Daniel Barenboim. Koor en orkest van de Berlijnse Staatsoper verrichten grote daden met deze bruisende partituur, waarin de jonge Wagner nog leunt op voorbeelden uit het Italiaanse belcanto, maar ook vooruitwijst naar zijn eigen compositorische toekomst.

Waar die elementen botsen, zoals in het grote duet waarin de landrot Erik zijn meisje Senta smeekt om niet met de Hollander in zee te gaan, ontstaat een muzikaal-stilistische wrijving waar meestal wat gegeneerd overheen wordt gespeeld. Zo niet bij Barenboim, die fel van leer trekt in deze vonkende episode, met klanken van een Rheingold-scène-3-achtige gekweldheid. Maar hij geeft ook het belcanto van de tenor alle ruimte.

Die tenor is de magnifieke Peter Seiffert, en het is een feest hem een lichte keel te horen opzetten in het 'Bleib, Senta', een duet dat vaak door giltenoren wordt gebruikt om zand in de machine te gooien, maar bij Seiffert een goudeerlijke klank heeft. Bij andere vocalisten had Barenboim een mindere hand van kiezen. Falk Struckmann is een al te schimmige Hollander. Jane Eaglen verdrinkt vroegtijdig in de voor haar te zware Senta-partij. Maar saai wordt het zelden, dankzij een gedreven Boim, die ook ongevraagde bijdragen levert. Spectaculaire wendingen gaan gepaard met dirigentengebrom.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden