Volkswagenmedewerker bekent schuld voor fraude met dieselauto's in VS

Volkswagenmedewerker Oliver Schmidt heeft vrijdag tegenover een rechter in Detroit schuld bekend voor het plegen van uitstootfraude met dieselauto's die het concern in de Verenigde Staten verkocht.

Oliver Schmidt. Beeld anp

Schmidt stond terecht voor onder meer samenzwering. De Duitser was niet direct betrokken bij de ontwikkeling van sjoemelsoftware, maar is beschuldigd van het om de tuin leiden van de California Air Resources Board, de organisatie die onregelmatigheden had ontdekt in de uitstoot van VW-diesels. Schmidt (48) werd in januari van dit jaar door de FBI opgepakt, kort voor hij in Miami op het vliegveld naar Duitsland zou stappen. Hij was kort daarvoor naar Florida gekomen om enkele van zijn appartementen te bezoeken.

De Duitse VW-medewerker kan vijf jaar gevangenisstraf krijgen voor samenzwering en overtreding van de Amerikaanse milieuwetten en nog eens twee jaar voor het afleggen van valse verklaringen. Schmidt blijft vastzitten tot de uitspraak in december.

Amerikaanse toezichthouders hebben jarenlang met Volkswagen onderhandeld over onregelmatigheden die waren ontdekt bij de uitstoot van de auto's van het concern. Bij tests op de openbare weg bleek keer op keer dat de emissies van schadelijke stikstofoxiden tot wel veertig keer hoger waren dan bij metingen in het laboratorium. Schmidt heeft de autoriteiten jarenlang een rad voor ogen gedraaid, luidt de beschuldiging, door telkens met andere mogelijke oorzaken te komen voor de hoge uitstoot. Vandaag erkende hij daaraan schuld.

Opmerkelijk is dat Schmidt de rechter vrijdag vertelde dat hij van zijn bazen te horen had gekregen dat hij de illegale software moest verzwijgen. Dat duidt er op dat het hogere management van de Duitse automaker op de hoogte is geweest van de fraude. Voormalige topmannen als Martin Winterkorn en Ferdinand Piëch hebben altijd ontkend te hebben geweten van de sjoemelsoftware. Tot nu toe is hun eventuele betrokkenheid niet aangetoond.

Toen het schandaal in 2015 uitbrak werd duidelijk dat ruim een half miljoen Amerikaanse Volkswagens waren voorzien van verboden software, en in totaal elf miljoen auto's wereldwijd. De fraude heeft VW meer dan 20 miljard dollar aan schadevergoedingen en boetes gekost.

Lees meer over sjoemelsoftware, dieselgate en uitstootnormen die werden overschreden

Dieselbusjes gemiddeld zes keer viezer dan voorgeschreven limiet
Niet alleen personendiesels blijken veel vuiler dan gedacht; bestelbusjes zijn zo mogelijk nog smeriger. De busjes die in binnensteden en woonwijken pakketjes bezorgen en winkels bevoorraden, stoten gemiddeld een factor zes meer stikstofoxiden (NOx) uit dan de limiet voorschrijft, bleek in mei vorig jaar uit cijfers van TNO.

Hoe het gesjoemel met diesels bij Volkswagen aan het licht kwam (+)
Volkswagen maakte in oktober 2015 excuses voor het dieselschandaal. Het autoconcern wilde de grootste worden in de VS en dacht ongestraft de strenge emissienormen te kunnen omzeilen. We maakten toen deze reconstructie van hoe een schandaal bekend werd.

Bij Dieselgate kneep Brussel een oogje toe
Brussel en de lidstaten van de EU zijn medeplichtig aan het grootste industrieschandaal sinds jaren, schreef Hans Wansink in het commentaar van de Volkskrant in december vorig jaar.

'Met gesjoemel in de autobranche doe je meer kwaad dan goed' (+)
Bij de inspecties rondom de autoproductie is sinds het Volkswagenschandaal snel bijgeleerd. Wat bedrijven zelf opgeven over uitstoot wordt niet meer vertrouwd, de testrijders van de RDW willen alles zelf meten. In Lelystad bijvoorbeeld. We reden in mei vorig jaar een dagje mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.