nieuws elektrische volkswagens

Volkswagen waarschuwt: omslag naar elektrisch gaat banen kosten

Volkswagen voert zijn offensief voor de productie van elektrische auto’s verder op. Het aandeel elektrische auto’s ligt aan het eind van het komend decennium op 40 procent. Eerder ging het uit van 25 procent voor 2025. Maar de omslag naar elektrisch rijden zal banen kosten, waarschuwt topman Herbert Diess.

Het merklogo van Volkswagen op een fabriekshal in thuisbasis Wolfsburg. Beeld EPA

Tijdens de jaarlijkse presentatie voor beleggers pleitte topman Diess dinsdag voor ‘een eerlijke en open discussie over de gevolgen’ van elektrisch rijden. Hij denkt dat het lastig wordt het banenverlies op te vangen met natuurlijk verloop.

Doordat elektromotoren veel minder complex zijn dan verbrandingsmotoren en elektrische auto’s geen transmissie hebben, is 30 procent minder personeel nodig om een personenwagen te bouwen. Volgens Diess zullen daarnaast ook de ontwikkelingskosten het komend decennium radicaal veranderen. Nu gaat 90 procent van de investeringen naar hardware, in 2030 zal 50 procent de software betreffen. Dit zal grote gevolgen hebben voor het type werknemers dat bij het concern aan het werk is.

De beperking van de uitstoot van kooldioxide wordt een speerpunt voor de onderneming, zegt Diess. Hoewel e-auto’s tijdens het gebruik minder CO2 uitstoten, zijn de emissies tijdens de productie 150 procent hoger dan bij een conventionele personenwagen, stelt het concern. 

Er is volgens topman Diess het komend decennium geen alternatief voor accutechnologie. Synthetische brandstof op basis van zonne-energie of investeringen in waterstof zullen de omslag naar duurzame mobiliteit alleen maar vertragen, stelt hij. Daarom gaat de automaker zich op de productie van accuauto’s richten.

De autofabrikant met dochtermerken als Audi, Seat, Skoda en Porsche wil in 2050 klimaatneutraal opereren. Daartoe moet het ook zijn 40 duizend toeleveranciers klimaatneutraal maken. Het bedrijf denkt op korte termijn een besparing van 30 procent te kunnen bereiken op de CO2-uitstoot bij de productie van accu’s, het onderdeel van de e-auto met de grootste klimaatbelasting.

Topman Herbert Diess van Volkswagen tijdens de jaarlijkse persconferentie in Wolfsburg. Beeld Christophe Gateau/dpa

Groene energiemix

De autofabrikant wil om te beginnen fabrieken waar e-auto’s worden gebouwd laten draaien op groene stroom. Daarnaast moet de productie van accucellen zo veel mogelijk gebeuren met duurzaam opgewekte energie. Volkswagen zegt daarover goede afspraken te kunnen maken met zogenoemde tier-1-leveranciers; toeleveranciers die rechtstreeks aan het concern leveren. Maar verderop in de keten is de invloed beperkter, zei hoofd inkoopstrategie bij Volkswagen Marco Philippi onlangs bij een presentatie in Dresden. Ook heeft het concern geen invloed op de energiemix in afzonderlijke landen. Waar het aandeel kolenstroom groter is, zal de uitstoot van e-auto’s vanzelfsprekend minder gunstig zijn.

Vooralsnog gaat het nog niet de goede kant op met de CO2-uitstoot van de Volkswagenmerken. Die steeg vorig jaar met 1 gram tot gemiddeld 123 gram per kilometer. Een belangrijke reden is dat de verkoop van benzinemodellen steeg ten koste van diesels, die een lagere CO2-uitstoot hebben. Door het dieselschandaal uit 2015 is de verkoop van personenwagens met een dieselmotor de afgelopen jaren sterk gedaald en werden meer van de benzineversie verkocht. Ook de grote vraag naar hoge suv’s heeft negatieve gevolgen voor de daling van de CO2-uitstoot.

Onder meer vanwege de hoge investeringskosten in elektrische modellen heeft Volkswagen de doelstelling gemist om een marge te halen van 4 tot 5 procent. Afgelopen jaar daalde de totale marge van het concern tot 3,8 procent. Het merk ondervond ook tegenslag bij de invoering van de nieuwe WLTP-meetmethode voor de uitstoot van zijn modellen, die afgelopen september in werking trad. Het kostte de onderneming veel moeite om zijn auto’s op tijd gekeurd te krijgen. Daarnaast drukken de financiële gevolgen van het dieselschandaal nog altijd op de resultaten. Het merk Volkswagen had vorig jaar 1,9 miljard euro aan kosten en Audi 1,2 miljard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden