Volkswagen Up zoeft in 2013 het hele wagenpark voorbij

De Volkswagen Up was in Nederland het populairste autootje van 2013. Van het compacte stadskarretje werden er vorig jaar ruim 16 duizend verkocht. In vergelijking tot concurrenten als de Kia Picanto en de Fiat Panda wist de VW Up vooral een hip imago te creëren.

AMSTERDAM - De opmars van de Up is spectaculair te noemen. De auto werd eind 2011 op de markt geïntroduceerd in het prijssegment voor auto's tot 10 duizend euro. VW was op dat vlak nog nauwelijks actief. In de loop van 2012 kwam de verkoop pas echt op gang. In 2012 eindigde het model nog na de Renault Mégane, de VW Golf en de Peugeot 107 op de vierde plek. Vorig jaar wist de VW Up echter iedereen af te troeven.


In zogenoemde autotests deed de VW Up het nauwelijks beter dan de Kia Picanto of de Panda. De redactie van Autovisie magazine gaf bijvoorbeeld de voorkeur aan de Picanto, hoewel de Up qua wegligging hogere cijfers haalde. Maar dat heeft geen invloed gehad op de verkopen. Autojournalist Jeroen Booij: 'Bij die tests gaat het om kleine en vaak subjectieve details als het uiterlijk van het dashboard. Alle auto's zijn tegenwoordig goed.'


Maar Volkswagen wist vooral te scoren dankzij een heel goede reclamecampagne. 'Het merk VW helpt. Kia blijft daarmee vergeleken toch een beetje suffig merk - hoe goed de auto ook is. En verder is het ontwerp heel slim. De Up haakt met de ronde vormen in op de ontwerpen van Apple', zegt Booij.


Daarnaast groeit de markt voor compacte stadsauto's. Dat heeft te maken met de fiscale voordelen, maar ook met de kleinere portemonnee. Zelfs in het leasesegment is de VW Up populair.


Maar Ralf Dennissen van VW-importeur Pon Holding durft niet te voorspellen of de VW Up de eerste plek kan vasthouden, wantper 1 januari is een deel van de fiscale voordelen opgeheven. Zo valt deze auto niet langer onder de vrijstelling voor de bpm, waardoor de VW Up zo'n 500 euro duurder in aanschaf wordt. En ook komt er een CO2-heffing van enkele tientjes bij.


'De fiscaliteit is belangrijk gebleken', concludeert Denissen. 'Heel veel mensen, ook zakelijke rijders, hebben in december nog een VW Up gekocht vanwege de veranderingen. Als die voordelen wegvallen, krijg je een verschuiving. Misschien wint dit jaar de VW Golf wel weer.'


Wereldwijd wil VW echter van de in het Slowaakse Bratislava geproduceerde Up de populairste auto maken. Dit jaar staat de introductie van een elektrische E-Up op stapel. En er is ook al een concept van een hybride Twin Up.


Uit de cijfers die de autolobbyclubs Bovag en RAI donderdag bekendmaakten, blijkt dat de totale autoverkopen in Nederland in 2013 met 17 procent daalden tot 417.036. De afname werd gedempt door een run op auto's met een lage bijtelling in december van dit jaar. Vooral de verkopen van de fiscaalvriendelijke plug-in-hybrides Mitsubishi Outlander en de Volvo V60 gingen hard omhoog. In die ene maand werden er liefst 39.163 auto's op kenteken gezet.


VW bleef voor het negende achtereenvolgende jaar in Nederland de onbetwiste marktleider met een aandeel van 12 procent en bijna 50 duizend verkochte exemplaren. Voordat VW de macht greep, was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Opel zag de verkopen het afgelopen jaar met 33 procent dalen tot 23.709 stuks en zakte naar plek 7 op de ranglijst. Geen enkele van de Opel-modellen haalde de Top-10. Na Volkswagen heeft Renault (8,9 procent) nu het grootste marktaandeel in Nederland, gevolgd door Ford (7,6 procent) en Peugeot (7,3 procent). Bovag en RAI zijn niet optimistisch over de verkopen van auto's in het nieuwe jaar. Zij voorzien voor 2014 een verdere daling van de autoverkopen tot 400 duizend stuks, tenzij het consumentenvertrouwen aantrekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden