'Volkswagen moet in VS ruim 100 duizend diesels terugkopen'

Volkswagen moet in de Verenigde Staten 115 duizend dieselauto's terugkopen, omdat het autoconcern er niet in slaagt de motoren aan te passen om de uitstoot van schadelijke stoffen voldoende terug te dringen. Dit meldt de Süddeutsche Zeitung.

De uitstoot van een Volkswagen Golf diesel wordt gemeten. Beeld afp
De uitstoot van een Volkswagen Golf diesel wordt gemeten.Beeld afp

Het Duitse automerk heeft tussen 2009 en 2015 bij ruim een half miljoen Amerikaanse dieselauto's software ingebouwd die ervoor zorgt dat de motoren tijdens een emissietest in het laboratorium weinig uitstoot hebben. Zodra auto's het testlab verlaten, schakelt de software over op een modus waardoor de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden sterk stijgt en de strenge Amerikaanse norm tot een factor veertig wordt overschreden.

Voor Europese modellen, waar de uitstootnormen veel minder streng zijn, presenteerde VW vorige maand een relatief eenvoudige oplossing om alle betrokken diesels schoon te krijgen. De meeste auto's kunnen hier met een softwareupdate worden hersteld, voor een relatief klein aantal moet een hulpstuk worden geplaatst waardoor de diesel schoner tot ontbranding komt. Alle handelingen kunnen binnen een half uur tot een uur in de garage worden verricht. Topman Müller gaf toen al aan dat voor de Amerikaanse markt nog geen oplossing in zicht was.

Niet schoon genoeg

Kennelijk lukt het voor eenvijfde van de VW-diesels in de VS niet om de motoren schoon genoeg te krijgen en heeft VW besloten deze auto's terug te kopen, aldus de Súddeutsche Zeitung. Het autoconcern heeft de aantallen niet bevestigd.

Bij de resterende Amerikaanse diesels zal het concern ingrijpende herstelwerkzaamheden moeten verrichten aan de motoren en het uitlaatsysteem. Een deel van deze auto's krijgt mogelijk een zogenoemde SCR-katalysator ingebouwd. Die komt in de uitlaat en kan dankzij de toevoeging AdBlue stikstofoxiden omzetten in onder meer onschadelijk stifstof. Een dergelijke aanpassing betekent dat deze auto's ook een tank moeten krijgen waarin de AdBlue-vloeistof bewaard wordt. Betrokken diesels zullen langere tijd in de garage moeten blijven en de kosten zullen hoog zijn.

Donderdag verklaarde merkverantwoordelijke Herbert Diess tijdens de elektronicabeurs CES in Las Vegas er alle vertrouwen in te hebben tot overeenstemming te komen met de Amerikaanse autoriteiten over een oplossing. Tegenover Reuters zei Diess dat met name het herstel van oudere diesels met een 2-litermotor lastig zal worden. Eerder hadden Amerikaanse toezichthouders al gezegd dat VW deze auto's mogelijk moet terug kopen van de eigenaars, maar Diess ontkende daarover in gesprek te zijn.

Eerder deze week werd al bekend dat Volkswagen in de Verenigde Staten is aangeklaagd voor in totaal 90 miljard dollar. Uiteindelijke boetes zullen waarschijnlijk veel lager uitvallen.

Een Volkswagen e-Golf Touch wordt tentoongesteld op gadgetbeurs CES in Las Vegas. Beeld getty
Een Volkswagen e-Golf Touch wordt tentoongesteld op gadgetbeurs CES in Las Vegas.Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden