Volkswagen legt schuld dieselschandaal bij individuele werknemers

Volkswagen legt de schuld voor het dieselschandaal bij enkele individuele werknemers. De Duitse autobouwer heeft inmiddels negen managers ontslagen. Dat heeft Volkswagen bekendgemaakt tijdens een persconferentie in Wolfsburg.

Een activist van Greenpeace demonstreert in Wolfsburg. Beeld reuters

'We zullen niet rusten totdat de schuldigen zijn gevonden. Er wordt niks onder het tapijt geveegd', zei president-commissaris Hans Dieter Pötsch over het dieselschandaal dat in september aan het licht kwam. Degenen die verantwoordelijk zijn, zullen worden gevonden en aangeklaagd, verzekerde hij.

Het onderzoek naar het dieselschandaal duurt nog zeker tot volgend jaar. Er zijn 450 interne en externe experts bij het onderzoek betrokken. De onderzoekers verwerken een 'gigantische' hoeveelheid gegevens, aldus Pötsch. Daarbij wordt samengewerkt met de autoriteiten.

Om het vertrouwen van de consumenten terug te winnen gaat Volkswagen de uitstoot van zijn auto's onafhankelijk laten testen. De testen worden niet alleen uitgevoerd in het lab, maar ook in de praktijk. In het lab presteren auto's altijd beter dan op de weg.

De Duitse autobouwer zegt bovendien dat het oplossingen heeft voor Europese dieselmotoren om de uitstootnormen wel te gaan halen. Die oplossingen zijn goedgekeurd door de Duitse RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer.

Volgens Volkswagen zijn er enkel softwareaanpassingen nodig, behalve bij de 1.6 diesel. Daar zal aan de motor gesleuteld moeten worden, om de Europese normen te halen.

Met deze oplossingen kunnen de Amerikaanse normen echter niet worden gehaald. Daar zoekt Volkswagen nog naar een andere oplossing.

Reconstructie

Volkswagen maakte excuses voor het dieselschandaal. Het autoconcern wilde de grootste worden in de VS en dacht ongestraft de strenge emissienormen te kunnen omzeilen. Lees hier de reconstructie.

Matthias Müller, topman van Volkswagen, tijdens de persconferentie in Wolfsburg. Beeld reuters

Dieselschandaal

Volkswagen kwam in opspraak door een grootschalig dieselschandaal. De Duitse autobouwer installeerde software in zijn auto's om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden tijdelijk terug te brengen, als een auto aan de gekunstelde emissietest in een garage wordt onderworpen. De auto haalt daardoor de norm, maar eenmaal op de openbare weg wordt het programma uitgeschakeld en is de uitstoot tot 700 procent hoger dan de norm. Technici van VW hebben de code vermoedelijk gebruikt omdat de TDI-motor zonder de zogenoemde sjoemelsoftware krachtiger is en minder kans loopt op mankementen.

In de Verenigde Staten betreft de fraude een kleine half miljoen auto's, in Europa rijden mogelijk vele miljoenen sjoemeldiesels rond.

Hans Dieter Pötsch en Matthias Müller op de persconferentie. Beeld ap

Reeks fouten

Het schandaal werd veroorzaakt door een reeks fouten, aldus Pötsch, die diepe spijt betuigde over de kwestie. Hij denkt dat het verdedigen van het marktaandeel van het grootste autoconcern van Europa niet makkelijk zal zijn.

Bestuursvoorzitter Matthias Müller zei dat Volkswagen het schandaal ziet als een katalysator voor verandering, die het bedrijf nodig heeft. 'We zullen niet toestaan dat deze crisis ons verlamt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden