Volkswagen gaat investeringen schrappen na schandaal

Volkswagen zal niet-essentiële projecten schrappen of er minder geld in steken in verband met de enorme kosten rond het dieselschandaal. De nieuwe topman Matthias Müller vertelde 20 duizend van zijn personeelsleden dinsdag op het hoofdkwartier dat alle investeringen tegen het licht zullen worden gehouden. 'Het zal niet zonder pijn gaan', aldus Müller.

Bernd Osterloh, een andere Volkswagen-manager, tijdens de bijeenkomst.Beeld epa

Volkswagen gaf twee weken geleden aan gesjoemeld te hebben met de software in 11 miljoen auto's die daardoor schoner uit tests kwamen dan ze in de praktijk zijn. Voor het terughalen van die auto's zette het concern 6,5 miljard euro opzij. Behalve die kostenpost dreigen toezichthouders in onder meer de Verenigde Staten en Duitsland de autofabrikant voor miljarden euro's te beboeten.

Müller herhaalde de boodschap van zijn voorganger Martin Winterkorn en zei dat Volkswagen er alles aan zal doen om het vertrouwen van het publiek te herwinnen en de crisis in financiële zin te boven te komen. 'Geloof me, ook ik ben ongeduldig, maar zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid. Het gaat om diverse modellen van vier merken', vertelde Müller de aanwezigen.

Vakbonden willen dat VW snijdt in ontwikkelingskosten en zoveel mogelijk banen probeert te behouden, terwijl het bestuur naar verluidt inzet op een verlaging van de loonkosten. Vorig jaar beschikte het bedrijf met 17,4 miljard euro over het grootste onderzoeks- en ontwikkelingsbudget ter wereld. VW spendeerde daarmee nagenoeg evenveel als Apple en Google samen. De loonkosten bedroegen ongeveer 17 procent van de omzet van ruim 200 miljard euro, het hoogste niveau sinds 1997.

Matthias MüllerBeeld epa

Overleven zal krachtproef worden

De kosten van de dieselleugen zullen voor Volkwagen veel hoger oplopen dan de 6,5 miljard euro die het bedrijf tot nu toe heeft gereserveerd. Zelfs de 28 miljard die de onderneming in kas heeft, zal mogelijk niet volstaan. Zes bedreigingen voor de continuïteit van Volkswagen.

Maximaal twee jaar respijt

De Europese Commissie wil nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt geven om aan de Europese uitstootnorm voor stikstofoxide (NOx) te voldoen. Gedurende die overgangsperiode mag de norm met niet meer dan 60 procent worden overschreden.

Zeker 10 procent van de huidige dieselmodellen kan niet meer worden verkocht als de Brusselse eisen worden overgenomen, blijkt uit een vertrouwelijk voorstel dat de Commissie vandaag aan de lidstaten voorlegt.

Geconfronteerd met de megafraude door Volkswagen, dat de NOx-uitstoot van zijn diesels met verboden software verdoezelde, toont de Commissie weinig clementie met de wensen van de auto-industrie. Die stelde eerder dat de nieuwe, realistischer meetmethode voor uitlaatgassen alleen kan worden ingevoerd als auto's gedurende vijf jaar de maximale uitstoot voor NOx met 275 procent mogen overschrijden.

VolkswagenBeeld epa

Reconstructie

Volkswagen maakte afgelopen weekend excuses voor het dieselschandaal. Het autoconcern wilde de grootste worden in de VS en dacht ongestraft de strenge emissienormen te kunnen omzeilen. Lees hier hoe het gesjoemel met diesels bij Volkswagen aan het licht kwam.

Checken of wagen sjoemelsoftware bevat

De Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon, zet vandaag een tool online waarmee automobilisten zelf kunnen checken of hun wagen de software bevat die de autofabrikant heeft gebruikt bij het gesjoemel met uitstootwaarden.

Rijders van een Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda kunnen hun chassisnummer invullen en zien dan direct of hun auto betrokken is bij het dieselschandaal. Het hulpmiddel is straks te vinden op onder meer Volkswagen.nl en Audi.nl. In Duitsland heeft Volkswagen al een vergelijkbare tool op zijn sites gezet.

In ons land moeten maximaal 160.000 auto's van nieuwe software worden voorzien. Volgens Volkswagen gaat het om wagens met het type dieselmotor EA189 EU5 met een motorinhoud van 1,2, 1,6 en 2,0 liter.
Volkswagen heeft aangekondigd dat de auto's binnenkort naar de garage worden teruggeroepen en dat de bezitters van de voertuigen daarover persoonlijk worden benaderd. Tot die tijd kunnen automobilisten gewoon blijven doorrijden in de modellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden