Volksvijand

Waarom moet de pedofiel het juist nu zo ontgelden? En Generatie Mix vindt 'mengen' gewoon niet makkelijk.

Terwijl de gemiddelde Nederlander de goklust botviert in EK-pouls en andere weddenschappen (Portugal sterker of zwakker?) buigt De Groene Amsterdammer zich over een geheel andere 'tegenstander'. Want zo wordt pedofielenverenging Martijn gezien. 'Een vereniging van vieze mannetjes met gore standpunten', om met de woorden van Tofik Dibi te spreken. Schrijver A.H.J Dautzenberg - niet-pedofiel, wel protestlid van Martijn - probeert te achterhalen waarom deze 'hetze' ontstaan is. Want het was ooit anders. Begin jaren tachtig bijvoorbeeld, toen de VVD 'nog regelmatig aanklopte bij Martijn om over pedofilie te praten'. In 1986 werd er een wetsvoorstel ingediend door deze partij om de leeftijdsgrens van het verbod op seksuele handelingen te verlagen van 16 naar 12 jaar, gesteund door de PvdA en de jongerenafdelingen van deze partijen, de politici van nu. Waarom moet Martijn het juist nu zo ontgelden? Eén mogelijke verklaring: in economisch zware tijden heeft men behoefte zich moreel te ijken. Het kind als symbool van onschuld, en behalve de bankier ook de pedofiel als zondebok. Op 27 juni doet de rechter uitspraak of Martijn verboden moet worden.


Een buitenbeentje in geheel andere gedaante zien we in Revu van deze week. Rapper Fresku, die zichzelf neerzet als 'te dikke in zijn eigen vuil wegkwijnende loser met uitzichtloos bestaan', is volgens journalist Saul van Stapele een van de boeiendste rappers van dit moment.


Het is nog eens wat anders dan de goud omhangen kijk-mij-eens Kanyes van deze wereld. Of zoals Fresku zelf rapt: 'blanke hiphopfans vinden mij de beste: geen bitches en geen money, oe, wat een wijze teksten.' Zelf vindt hij dit niet meer dan logisch. 'Wanneer je verhalen vertelt, mag je geen taboes kennen. Anders ben je niet oprecht. Dan ben je een politicus.'


Volgens Elsevier valt het met de integratie van de jeugd vies tegen. Generatie mix mag dan de eerste gemengde generatie zijn die niet beter weet dan dat Turken, Marokkanen, Surinamers en Kaapverdiërs bij elkaar in de klas zitten, ze mengen niet. 66 procent van de Turkse jongeren in Nederland geeft aan dat het merendeel van zijn of haar vriendenkring dezelfde etnische achtergrond heeft, tegenover respectievelijk 92 procent en 66 procent van de Nederlandse en Marokkaanse jongeren.


Daar kun je allerlei diepgaande analyses op los laten, maar uit de gesprekken die het blad voerde met tal van jongeren, blijkt het toch vaak neer te komen op het oeroude ons kent ons. 'Turkse meisjes klitten bij elkaar en praten onderling Turks. En de Marokkaanse jongens gaan bijna alleen met elkaar om. Gewoon omdat het makkelijker is.'


Vrij Nederland komt ook met een integratiekwestie: bijstandsontvangers dwingen iets terug te doen voor de maatschappij, werkt dat? Sinds 1 januari mogen gemeenten zo'n tegenprestatie vragen. Dwangarbeid en symboolpolitiek versus 'voor wat hoort wat'.


Op Walcheren zijn zo'n 300 van de 2.400 bijstandsgerechtigden aan het werk gezet, wat in de praktijk vaak neerkomt op vuilprikken of dingen demonteren. Voelt Willie zich nuttig? 'Hou op zeg, ik zit de hele dag dingetjes uit elkaar te halen. Ik doe het vooral voor mezelf, misschien kom ik zo ooit nog eens aan een baan.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden