Volksverhuizing Ajacieden in volle gang: 'Iedereen zwaait naar elkaar'

Duizenden Ajacieden zijn op dit moment onderweg naar Stockholm voor het bijwonen van de Europa League-finale tussen Ajax en Manchester United. Vier van hen doen hun verhaal: 'Het was een ramp op Schiphol, maar iedereen is goedgemutst'.

Ajax-fan Bart Luppes gaat naar Stockholm met zijn Ajax-auto. Beeld null
Ajax-fan Bart Luppes gaat naar Stockholm met zijn Ajax-auto.

Naam: Bart Luppes
Vervoer: Speciale Ajax-auto
Voorspelling: 2-1 ('Daley mag er een maken).

'Iedereen zwaait en toetert naar elkaar op de weg en mensen halen elkaar voor de gein meerdere keren in', zegt Bart Luppes over het konvooi Ajax-supporters dat zich zich per auto naar Stockholm verplaatst. Een tocht van meer dan vijftien uur en dus begon de rit naar Zweden voor Luppes gisterochtend al. 'Door file in Duitsland kwamen we pas rond middennacht aan in het pitoreske Ljungby (Zweden). Vooral het laatste uurtje dacht ik: nu mogen we er wel zijn. Maar eigenlijk maakt dat het alleen maar mooier'.

Anders dan veel Ajacieden hengelde Luppes zijn kaartjes op zijn dooie akkertje binnen. 'Mijn vrienden en ik gaan ieder jaar wel naar een Europese uitwedstrijd, dus wij hebben de EU-uitkaart. Zo'n 3500 anderen hebben zo'n kaart: dan krijg je voorrang bij het bestellen. Daardoor waren wij zeker van een plek in het stadion.

Luppes reist met een auto die geverfd is in de kleuren van het nieuwe uit-tenue. In ruil voor het lenen van de auto maken Luppes en zijn vrienden voor fansite Ajax Life een video van hun reis.

Naam: Martijn van den Hengel en zijn zoon Stijn
Vervoer: Vliegtuig ('gratis tickets via mijn baas')
Voorspelling: 3-1.

Het leven van de 14-jarige Stijn van den Hengel staat sinds vanochtend op z'n kop. Tot een uur of acht was de middelbare scholier in de veronderstelling dat hij de wedstrijd met zijn vader op het Museumplein zou gaan kijken. Fantastisch, vond Stijn, eens te meer omdat hij en zijn vader een dagje vrij van school hadden kunnen regelen. Toen kwam vader Martijn deze ochtend met een envelop op de proppen. Inhoud? Twee kaartjes voor de finale, in Stockholm. 'School zat in het complot en heeft niets gezegd. Stijn was helemaal verbaasd, hij kon het niet geloven', zegt Martijn vanuit de vertrekhal in Schiphol.

Via internet tikte hij voor 800 euro twee kaarten op de kop. 'Daarmee zaten we qua prijs nog aan de onderkant. Voor minder kom je ze niet tegen. We wilden eerst gaan rijden, maar via mijn baas kon ik nog twee gratis plekken in het vliegtuig regelen'.

Naam: Arco Gnocchi (greep mis, maar won kaarten via de hoofdsponsor)
Vervoer
: Vliegtuig
Voorspelling: 'Als Ajax tien keer tegen United speelt, verliest het zes tot zeven keer'.

Met het schuim op de mond (naar eigen zeggen letterlijk) zat Arco Gnocchi (37) vorige week op vier schermen klaar om een kaart te bemachtigen. Tevergeefs, want de digitale wachtrij was te groot. De vlucht naar Göteborg kon hij gratis annuleren, het treinkaartje vanaf daar naar Stockholm bleek verspild geld. In een wanhopige poging om toch nog bij de finale te kunnen zijn, deed Gnocchi me aan een winactie van Ajax' hoofdsponsor Ziggo. In een Twitterfilmpje is te zien hoe Gnocchi, al 28 jaar Ajax-fan, 28 verschillende Ajax-shirts draagt. Al snel ging het viral en niet veel later stond een cameraploeg met twee tickets voor de deur.

Naam: Jaap Stam
Vervoer: Vliegtuig
Voorspelling: 1-0 ('Klaassen maakt 'm).

'Het was een ramp op Schiphol bij het inchecken. We hebben twee uur in de rij gestaan, maar iedereen is goed gemutst', zegt Volkskrantverslaggever Jaap Stam. Op de luchthaven ontstonden lange rijen. In totaal vertrekken zo'n 30 vliegtuigen richting Stockholm, veel meer dan normaal. 'We zitten nu in de bus richting de uithoek van Schiphol, daar stappen we in het vliegtuig'. Stam bezoekt de finale met zijn zoons van 26 en 23. Na Kopenhagen en Gelsenkirchen is dit de derde Europese wedstrijd op vreemde bodem voor de drie. Met de speciale Europese uitkaart kreeg het gezin voorrang en dus was een ticket zeker.

Naam: Arjan van Bommel
Vervoer: Auto
Voorspelling: 2-1, of 3-1

'De sfeer is fantastisch man, we staan nu met zo'n vier, vijfduizend man in de fanzone in Stockholm. Het is mijn eerste finale, echt onwijs speciaal. We hebben met z'n zessen een busje gehuurd en toen we gister op weg waren naar Zweden konden we het eigenlijk nog niet beseffen', zegt fanatiek Ajacied en trouwe bezoeker van Europese uitwedstrijden Arjan van Bommel. 'Dit seizoen waren we alleen bij Lyon-uit, maar normaal gesproken gaan we wat vaker'.

Van extra veiligheidsmaatregelen, naar aanleiding van de aanslag in Manchester en eerder in Stockholm zelf, merkt Van Bommel niet veel. 'Er staan wel betonblokken aan de achterzijde van de fanzone, maar de politiemensen staan er relaxt bij, zonder helmen en schilden'.

Over de wedstrijd kent hij weinig twijfel: 'Met het afjaagvoetbal van Ajax en het voordeel dat de finale maar over een wedstrijd gaat, moet het lukken om met 2-1 of 3-1 te winnen'.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.