Volksbuurt op de schop

Het gaat nog steeds niet goed met de volksbuurten in de grote steden. Welvarende gezinnen trekken weg, de criminaliteit is er hoog en huisjesmelkers buiten er illegalen uit....

Van onze verslaggever

De VVD-bewindsvrouw komt met extra geld en plannen om de problemen aan te pakken. De 56 grootste probleemwijken kunnen de komende vier jaar 1,3 miljard subsidie krijgen. 'Nog deze kabinetsperiode moeten die bewoners echt merken dat hun wijk is verbeterd', zegt Dekker. Gemeenten moeten achteraf wel aantonen dat het geld goed is besteed. In het verleden schortte het daar aan.

De woningnood is een ander probleem van Dekker. De productie van nieuwbouwwoningen stagneert al jaren. Eigenlijk zouden jaarlijks tachtigduizend stuks moeten worden gebouwd, een aantal dat Dekker waarschijnlijk niet haalt. Zelfs niet nu er dankzij de Nota Ruimte extra bouwplekken bijkomen.

Dekker verwacht veel van haar nieuwe huurbeleid. Dat maakt het voor woningcorporaties mogelijk hun huren fors te verhogen, mits ze extra huizen bouwen en de laagste inkomens ontzien. Het is de bedoeling dat mensen met hogere inkomens hun huurwoning verlaten en verhuizen naar koopwoningen, zodat in huurwoningen plek vrijkomt voor mensen die al jaren op een wachtlijst staan.

Pieter van Geel (CDA), Dekkers staatssecretaris voor Milieuzaken, staat evenzeer voor een lastige opdracht. Milieubeleid heeft binnen het kabinet geen prioriteit en krijgt ook weinig steun vanuit de media en de Nederlandse bevolking. Vorig jaar kreeg het milieu nauwelijks aandacht in de algemene beschouwingen. 'Een dieptepunt', memoreert Van Geel.

Toch heeft de CDA'er zijn begroting opnieuw overeind gehouden. Met extra milieubelastingen probeert hij zijn slag te slaan. Zo gaat de belasting op vervuilende energie met 650 miljoen euro omhoog. Hij hoopt dat vooral meer bedrijven daardoor relatief schone energie gaan gebruiken.

De aanschaf van milieuvriendelijke vrachtauto's en roetfilters voor dieselauto's wordt via fiscale maatregelen beloond. Hetzelfde geldt voor investeringen in duurzaam gebouwde kantoren; voor het eerst vallen die ook onder de regeling voor groen beleggen. Milieu-onvriendelijk gedrag wordt via de belastingen juist ontmoedigd. Zo gaat het kabinet het gebruik van vervuilende bestelbusjes tegen door het afschaffen van het (voordelige) grijze kenteken.

Van Geel wil dit jaar een maatschappelijk debat voeren over milieurisico's. Veel gevaren, bijvoorbeeld die van hoogspanningsmasten en gsm-stations, vindt hij schromelijk overdreven. De gevaren van luchtverontreiniging krijgen daarentegen te weinig aandacht. Wie vlak langs een snelweg woont, loopt forse gezondheidsschade op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden