'Volk zal in opstand komen tegen proef rekeningrijden'

De ANWB vreest voor een volks opstand als verkeersminister Netelenbos vasthoudt aan tolpoorten in de Randstad, en het gebruik van de omliggende wegen ontmoedigt....

Hij vergelijkt de situatie met Frankrijk. 'Eind 1997 werd een privaat aangelegde toltunnel bij Lyon geopend. De parallelwegen waren daar afgesloten, de tol was hoog. Een groep burgers spande procedures aan, wierp blokkades op en stak tolhuisjes in brand. Ze waren gedwongen door de dure tunnel te rijden.' Van Woerkom: 'Ik hoop niet dat zoiets hier gebeurt, maar klaarblijkelijk leeft het wel zo.' Binnen de ANWB wordt volgens hem nagedacht hoe de onvrede over het invoeren van rekeningrijden kan worden beheerst.

Een geregisseerd bombardement van brieven en e-mails aan de Tweede Kamer wordt serieus bekeken, na het succesvolle protest tegen het veilen van etherfrequenties. Van Woerkom ziet zichzelf wel als een tweede Erik de Zwart die automobilisten oproept 'hun stem te laten horen in Den Haag'. Zijn doel: de PvdA tot inkeer laten komen zodat de fractie afziet van steun aan Netelenbos' proef met de tolpoorten die in 2002 moet beginnen.

- Als zo'n opstand hier toch uitbreekt zult u snel als aanstichter worden gezien.

'Wij willen natuurlijk geen opstand zoals in Lyon. Het verzet moet fatsoenlijk gebeuren. Maar we luisteren wel naar onze leden, en daarvan wijst 65 procent de tolpoorten af.

'De ANWB is er ook van overtuigd dat het niet werkt. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de werkgevers in veel gevallen de tol zullen vergoeden. Het beoogde effect, dat mensen een ander tijdstip of vervoermiddel kiezen, zal niet worden bereikt.

'Ook is gebleken dat vrachtverkeer en zakelijk verkeer toch tijdens de spits gaan rijden als het op die momenten rustiger wordt. Ontmoediging van het gebruik van provinciale wegen zal bovendien tot effect hebben dat het nog drukker wordt op de snelwegen.'

- Maar u kunt niet alleen nee blijven verkopen.

'Daarvan zijn we ons bewust. We denken na over alternatieven. Wat ons betreft wordt de kilometerheffing veel eerder ingevoerd dan over tien jaar zoals Netelenbos wil. Ik heb gesprekken gevoerd met onder meer Siemens of het eerder kan. Zij beweren dat kilometerheffing over vier of vijf jaar mogelijk is. Dan kunnen we het rekeningrijden overslaan.'

- En dat willen uw leden wel,kilometerheffing?

' Automobilisten zullen snel zeggen: alweer een nieuwe heffing. Maar ik denk dat een heffing naar gebruik van de auto beter valt uit te leggen dan tolheffing op bepaalde drukke stukken in de Randstad waar geen alternatieven zijn.'

- Hoe overtuigt u de Kamer?

'Ik ga de vervoersspecialisten voorstellen serieus te onderzoeken of kilometerheffing inderdaad eerder kan worden ingevoerd. Laat ze de waarheid maar boven tafel krijgen.'

- Er is een regeerakkoord waarin is getekend voor een proef met rekeningrijden.

' De fracties moeten zelf de afweging maken waar ze de mobiliteit méér mee helpen. De sleutel ligt bij de PvdA, de partij van minister Netelenbos. VVD en CDA hebben hun afkeer van het rekeningrijden regelmatig geuit. Bij de veiling van de etherfrequenties voor radiozenders hebben we gezien dat PvdA'ers in staat zijn bij te draaien. Wij hopen dat zoiets nu weer gebeurt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden