Nieuws Rechtszaak Volkswagen

Volk klaagt Volkswagen aan, maar niet zonder risico

450 duizend Duitse eigenaren van een Volkswagendiesel zijn maandag een rechtszaak voor schadevergoeding begonnen tegen VW. Wat is de betekenis van deze zaak en moet de autofabrikant straks wellicht weer miljarden compensatie betalen?

Een lichtgevende versie van het logo van het Duitse automerk. Beeld AFP

Interessant is dat het om een volledig nieuwe procedure gaat, zegt Axel Hagedorn, advocaat en voormalig hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam. Deze zaak wijkt af van de talloze individuele procedures die in Duitsland tegen Volkswagen lopen, onder meer omdat dit keer direct bij het Hof wordt geprocedeerd, en niet eerst bij een lagere rechtbank. En het is uniek dat de Duitse consumentenbond een procedure voert namens 450 duizend dieseleigenaren, aldus Hagedorn.

‘Maar er zal geen schadebedrag uit deze zaak komen’, waarschuwt de hoogleraar. Consumenten lopen ook risico, waarschuwt ook de Duitse consumentenbond. Als de zaak wordt verloren, zullen deze eigenaren geen nieuwe meer kunnen beginnen tegen Volkswagen. Hagedorn: ‘Je kunt immers maar een keer procederen.’

Als het wel tot een veroordeling komt, kunnen dieselbezitters daarmee sneller hun individuele recht halen, is het idee. Al zal VW in dat geval vermoedelijk een schikking voorstellen, verwacht Hagedorn. Dat zal niet op korte termijn gebeuren. ‘De inschatting is dat het proces twee jaar zal duren, maar dat lijkt me optimistisch. Vanwege de complexiteit van de zaak en het feit dat VW vermoedelijk in cassatie zal gaan bij een veroordeling, zal het eerder vier tot vijf jaar duren.’

Tegen die tijd is het tien jaar geleden dat de auto’s nieuw waren, en zijn ze economisch afgeschreven. Het schadebedrag zal dan veel geringer zijn. VW heeft er dus baat bij de zaak te rekken, stelt Hagedorn.

Het zal hoe dan ook een lastige klus zijn om aan te tonen hoe groot de individuele schade is. ‘Het milieu heeft te lijden gehad, maar de auto’s zelf functioneerden prima en zijn met software hersteld. De individuele automobilist heeft het product kunnen gebruiken en heeft feitelijk weinig schade geleden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden