Volgens experts stinkt het al jaren in de autobranche

Onderzoekers van TNO en het ministerie van Infrastructuur en Milieu houden er al jaren rekening mee dat fabrikanten emissietests voor dieselauto's manipuleren. Experts bij TNO zien geregeld onverklaarbare en 'tegenintuïtieve' resultaten bij de tests die ze in opdracht van het ministerie uitvoeren. In de praktijk stoten veel van de nieuwste 'schone' diesels daardoor een factor vijf tot tien meer NOx uit dan de limiet.

Een Volkswagen krijgt een software-update. Beeld EPA
Een Volkswagen krijgt een software-update.Beeld EPA

Direct bewijs voor fraude hebben ze niet gevonden, en in hun officiële rapporten reppen onderzoekers niet van gesjoemel. Maar uit e-mailverkeer tussen het ministerie en TNO, opgevraagd door de Volkskrant met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, blijkt geregeld hun frustratie over de manier waarop autofabrikanten testresultaten lijken te manipuleren.

Vermoedens van gesjoemel zijn er volop. Ruim een half jaar voor het dieselschandaal bij Volkswagen aan het licht komt, schrijft een ambtenaar van het ministerie over trucs die fabrikanten uithalen: 'Daar zou je ook nog een boekje over open kunnen doen.'

Lees ook: De lucht is het bewijs: dieselauto's worden schoon

Schandaal of niet, diesels worden steeds schoner, en daarmee onze buitenlucht. Helaas maakt een nieuwe vuilspuiter zijn opwachting: de benzinemotor (+)

En lees deze reconstructie: Hoe het gesjoemel met diesels bij Volkswagen aan het licht kwam (+)

Cycle beating

Zelf ontkennen fabrikanten aan cycle beating te doen. Dat is het zo afstellen van motorsystemen dat uitlaatgassen schoon zijn zodra omstandigheden lijken op een toelatingstest. Fabrikanten spreken van 'regelstrategieën', geleidelijke aanpassingen in de schoonmaaksystemen, waardoor deze onder bepaalde omstandigheden beter werken dan onder andere. Dit zou nodig zijn om bijvoorbeeld motorschade te voorkomen. Ook lijken systemen soms te worden afgeknepen om te voorkomen dat klanten tussentijds naar de garage moeten, om Adblue bij te laten vullen. Dit is een vloeistof die helpt om uitlaatgassen te ontdoen van NOx.

Lange tijd vond de auto-industrie een bondgenoot in de Europese Commissie. Voorstellen voor een goede praktijktest werden door een succesvolle autolobby telkens weer met jaren uitgesteld. Ook beschrijft een ambtenaar van het ministerie hoe Brussel voorstellen voor een praktijktest afzwakt, waardoor diesels de norm makkelijker kunnen halen.

Een activist van Greenpeace protesteert tegen Volkswagen. Beeld AFP
Een activist van Greenpeace protesteert tegen Volkswagen.Beeld AFP

Strenger

Pas na het uitbreken van het dieselschandaal bij Volkswagen lijkt Brussel bereid de duimschroeven aan te draaien. Gisteren presenteerde de Europese Commissie plannen om keuringen van nieuwe dieselauto's strenger en onafhankelijker te maken.

Zo mogen autofabrikanten testinstituten straks niet meer rechtstreeks betalen, maar moeten automakers geld geven aan de overheid, die vervolgens keuringsinstanties kiest. Ook mogen lidstaten en de Commissie auto's die al officieel zijn toegelaten opnieuw laten testen, en mogen landen voertuigen terugroepen die niet aan de milieueisen voldoen.

Morgen in de Volkskrant en op Volkskrant.nl: Hoe de auto-industrie ons steeds weer om de tuin leidt.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden