Volgens Bor Beekman

Stelling: Von Trier maakt de ultieme kerstfilm

Om en nabij de 350 - zo veel speelfilms worden er in 2013 uitgebracht in de Nederlandse bioscoop. Wie aandacht wil voor een première moet iets verzinnen. Zeker rond de feestdagen, als de rode lopers in serie worden uitgerold.


Zo roept de distributeur van Finn, de nieuwe kerstfamiliefilm van Frans Weisz, over een plattelandsjongetje dat viool wil spelen, de genodigden voor de galapremière van 7 december op cadeautjes mee te nemen. Die worden vervolgens verdeeld onder arme Nederlandse kinderen, door de voedselbank. Het is zaak een nobel doel te vinden dat een beetje past bij de film en gedijt bij flitslicht - iedereen blij.


Voor de Nederlandse première van Diana, de Britse romcom over het geplaagde leven van de prinses, namen BN'ers vorige maand een extra kledingstuk mee, dat zou worden geveild voor het Rode Kruis. Diana deed ooit op soortgelijke wijze afstand van haar jurkencollectie, die ruim 3 miljoen dollar opbracht voor het goede doel.


De Hollandse oogst telde onder meer een jurk van tv-presentatrice Irene Moors en wat schoenen van model Yfke Sturm. Humberto Tan, mogelijk te zeer gehecht aan zijn smaakvolle outfit, stelde een meet-and-greet voor tien personen met hemzelf ter beschikking. De totaalopbrengst, die binnenkort aan de Filipijnen zal worden overgemaakt, bedroeg 1.996 euro.


Het gaat óók om de gedachte.


Waar het gebruikelijke kerstaanbod zich al verdringt, is er dit jaar ook nog concurrentie van de voornaamste aandachtskunstenaar onder de Europese cineasten; Lars von Trier. Diens Nymphomaniac, een vier uur lange film over het weinig florissante leven van een seksverslaafde vrouw (rol van Charlotte Gainsbourg), gaat op Tweede Kerstdag in wereldpremière in een eenmalige marathonvertoning in twaalf Nederlandse zalen. Daarnaast verschijnt de film als deel één en twee (vanaf 9 januari) in de bioscoop.


Von Trier, die zich bij de doop van Melancholia verslikte in de promotie ('oké, ik geef toe: ik ben een nazi'), houdt zich vooralsnog keurig aan zijn zelf opgelegde interviewverbod. Behalve wat hij al in 2011 over zijn filmplan opmerkte; 'nare seks willen ze, geen dialoog, zo zijn vrouwen', laat hij de campagne over aan het productiebedrijf Zentropa. Daar is men al maandenlang druk in de weer met de verspreiding van meer en minder smaakvolle filmfoto's en het cultiveren van een publicitair gunstige, want tegenstrijdige berichtenstroom: Von Trier is wel/niet blij met deze 4-uurs versie, die wel/niet originele geslachtsorganen van de steracteurs bevat. De filmposter oogt stijlvol: enkel twee haakjes op een wit vlak (), voorzien van de boventitel 'forget about love', de trailer is rauw.


De kans dat een goed doel - welk dan ook - wil aanhaken, lijkt onwaarschijnlijk. En ook die bij Pathé zo populaire lady's night-voorstelling zit er vermoedelijk niet in. Maar deze Kerst zal compulsieve seks zich eindelijk meten met fondue, gourmet en schoonfamilie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden