Vogelzaad voor vreemde vogels op de catwalk

Het is een toplocatie. Iedere hotelketen zou er een fortuin voor geven in dit pakhuis aan de Waalkade een logement te mogen starten....

Van onze verslaggeefster Annette Embrechts

Hier, in het Centrum Beeldende Kunst (CBK) aan de Oude Haven, opent vandaag een hotel. Met receptie, lounge, souvenirshop en acht kamers. Toch kunnen bezoekers er niet overnachten. Misschien mogen speciaal genodigde kunstenaars er een nachtje vertoeven. Maar de echte gasten zijn de kunstwerken. De duur van hun verblijf varieert: van twee weken tot drie maanden. En ze hoeven niet te betalen. Sterker nog: ze krijgen geld toe. 'Het is een nieuw tentoonstellingsconcept', lichten Gerard Koek en Martijn Grootendorst het idee toe, terwijl hotelhond Herta snuffelt aan de verbouwingsresten. Beiden zijn kunstenaar en lid van de tentoonstellingscommissie van het CBK. Koek: 'In dit pakhuis is het lastig exposeren, door de donkere, smalle opbouw. Nu maken we er twee gangen in met kleine kamertjes waardoor je de sfeer van een hotel naar binnen haalt. De ruimte is daardoor openbaar, maar ook intiem. De kunstenaar kan daar op reageren.' Natasja van Geel heeft room 101 gestoffeerd in typische hoteltinten. Haar expositie bestaat uit twee foto's van het verleden van de kamer. Eén waarop een schoonmaakster de laatste resten van de voorganger wegwerkt en één van het uitzicht. Van Geel figureert zelf als voorbijganger. Grootendorst: 'Nu we zeven kunstenaars in huis hebben, blijkt dat ze allemaal een ander aspect van het hotelleven benadrukken. Lieven Hendriks neemt het obligate schilderijtje aan de muur op de korrel: hij exposeert bewust te grote schilderijen voor het te kleine kamertje. Mark Manders komt met een groot deel van zijn verzameling boeken. Als reactie op de standaardaanwezigheid van de bijbel. Hij creëert een bibliotheek, waar boeken 'hotel houden'. En Rob Sweere verbeeldt het 'rustmoment' via een zwevend bed met ingebouwde hartslag. William Speakman heeft op de eerste verdieping het venster vervangen door een open raam met houten catwalk naar buiten. Al is zijn bedoeling dat vreemde vogels zich juist binnen nestelen. Vandaar de netjes met vogelzaad. Dit hotelconcept verwijst naarexperimenten in Amsterdam, Keulen en New York waar kunst in bestaande hotels wordt geëxposeerd, bijvoorbeeld onder het motto 'slapen tussen een Brood' of 'vrijen naast Keith Haring'. Toch is de omkering hiervan - een hotellerie in een galerie - volgens de bedenkers uniek. De meeste plannen van kunstenaars bestaan overigens uit het doorbreken van de muur naar het aangrenzende expositiekamertje. Grootendorst: 'Stop kunstenaars maar eens in een hokje. Sloop is echter niet toegestaan.' Bij een enkele ruimte herinnert alleen het kamernummer nog aan de nieuwe entourage. En overal ontbreken wastafels. Ook de vijf sterren in de oorspronkelijke titel Hotel ***** zijn weggehaald. Grootendorst: 'Om grafische redenen. De sterren moeten we nu verdienen.' Een uithangbord mag niet omdat het pakhuis op de monumentenlijst staat. Bovendien kun je geen ontbijt bestellen. ('Mag ook niet.') Wel komt er een sleutelbord bij de receptie, al zitten de deuren niet op slot. Hoewel. Koek: 'Als een kunstenaar besluit zijn kamer uit oogpunt van privacy gedurende zijn verblijf op slot te doen, mag dat ook.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden