nieuws fietsers in londen

Vogelvrij in het Verenigd Koninkrijk: fietser krijgt megaclaim na ongeluk met voetganger

Gaten in het wegdek, openzwaaiende autodeuren, logge dubbeldeksbussen en vijandige automobilisten maken een fietstocht in Londen een hindernisbaan. Het grootste probleem is gebrek aan wettelijke bescherming, blijkt nu uit een letselschadezaak waarbij een fietser financieel dreigt te worden geruïneerd na een ongeluk waarbij hem amper blaam trof.

Een fietser passeert bussen en taxi’s op Oxford Street in Londen. Beeld Getty Images

Op een zomerdag in 2015 fietste Robert Hazeldean tijdens de avondspits over een drukke weg nabij de London Bridge. Hij fietste tussen de 15 en 20 kilometer per uur, te snel om een jonge vrouw te ontwijken die, terwijl ze op het scherm van haar mobieltje keek, plotseling overstak. Bij de botsing raakten beiden lichtgewond. Hoewel zij zich door een ‘posttraumatisch geheugenverlies’ niets van het ongeluk kon herinneren, spande de toen 24-jarige Gemma Brushett, vermogensbeheerder en yoga-docent, een letselschadezaak aan.

Vier jaar later oordeelde rechter Shanti Mauger dat beide partijen blaam trof, hoewel drie getuigen hadden verklaard dat de voetganger geen aandacht had voor het verkeer.  Volgens Mauger had Hazeldean de plicht om ‘met redelijke zorg en vaardigheid te fietsen’ en dan alleen ‘als de weg geheel vrij van verkeer is’. In het vonnis staat dat Hazeldean omgerekend 4.650 euro aan smartengeld moet betalen. De fietser zelf, die een litteken aan het ongeluk heeft overgehouden, had geen claim ingediend.

Claimcultuur

Hazeldean zei niet te willen bijdragen aan de Britse claimcultuur. Die principiële houding komt hem extra duur te staan. Niet alleen loopt hij smartengeld mis, hij moet nu ook alle juridische kosten betalen. De rechter droeg hem op alvast 19.000 euro over te maken. Bij de zaak lieten de letselschadeadvocaten van de vrouw, zogeheten ‘ambulance chasers’, doorschemeren dat de totale rekening kan lopen tot ruim een ton. Hoeveel Hazeldean precies dient te betalen, moet nog worden uitgezocht.

De uitkomst van dit  civiele proces heeft zoveel verontwaardiging veroorzaakt dat er een inzamelingsactie van start is gegaan. Tot nu toe is er 50.000 euro bijeengebracht, vooral door andere fietsers. Vanwege de stress die de jarenlange procedure heeft veroorzaakt is Hazeldean naar Zuid-Frankrijk verhuisd, waar hij werkt als landschapsarchitect. Die toekomst is nu ook onzeker. Na de zaak zei Hazeldean bang te zijn dat er een precedent is geschapen en meer fietsers op deze manier in de problemen gaan komen.

Geen wettelijke bescherming

Fietsers op het eiland zijn wettelijk gezien vogelvrij.  Anders dan in Nederland genieten ze bijvoorbeeld niet het voordeel van de twijfel bij een verkeersongeluk. Sterker nog , automobilisten die schuldig zijn bevonden aan de dood van een fietser wacht zelden een celstraf, zo is uit een onderzoek van Cycling UK gebleken. Er klinkt nu een roep om een verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor fietsers. Had Hazeldean zo’n verzekering gehad, dan zou de schade beperkt zijn gebleven tot een slordige 15.000 euro.

Kijkend naar Nederland werken de autoriteiten in de Britse hoofdstad ondertussen aan een fietsvriendelijke infrastructuur. Dat gaat niet zomaar. Onlangs stemde het welgestelde stadsdeel Kensington & Chelsea tegen plannen voor een fietspad langs een verkeersader. Een belangrijke stem bij de anti-fietslobby is Labour-Hogerhuislid en wetenschapper Robert Winston, die van mening is dat fietspaden bijdragen aan luchtvervuiling, omdat ze het autoverkeer ophouden en voor meer files zorgen.

Waar interessante en spraakmakende verhalen online en in de krant ophouden, gaat het Volkskrantgeluid verder. Wat is een zwart gat precies? En hoe gaat het eraan toe in tbs-klinieken? Onze verhalenmakers leggen het uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden