Voetbal

Johan Nijenhuis is de koning van de publiciteitsstunts, maar de koningin gooide bij zijn laatste roet in het eten.

Een peperduur huwelijk, idiote tatoeages, een relatiecrisis: typische voetbalhuwelijkclichés, zou je zeggen. Maar vlak voor de première van Verliefd op Ibiza, waar deze elementen in voor schijnen te komen, kreeg regisseur en producent Johan Nijenhuis het opeens Spaans benauwd. Bij een testscreening dachten kijkers dat hij opzichtig refereerde aan echte voetballers. En stel nou dat Rafael van der Vaart en Sylvie Meis zich er ook in zouden herkennen? Of, erger nog, Wesley Sneijder en Yolanthe Sneijder-Cabau? Hadden de makers van Koefnoen ook geen proces aan de broek gekregen toen zij dat stel persifleerden?


Snel gecheckt bij wat juristen natuurlijk. En gelukkig, niets aan de hand, zo meldde hij vervolgens opgelucht in de media. Verliefd op Ibiza blijft binnen de grenzen van de wet.


Het duurde niet lang of dit non-nieuwtje dook overal op, ook op de websites van serieuze media. Tot frustratie van filmjournalisten, die dit meteen bestempelden als een publiciteitsstuntje.


Dat is niet onwaarschijnlijk. Nijenhuis bespeelde de media nog voor hij een seconde film gedraaid had. Hij was een van de eersten die een scala aan soapies castten in zijn debuutfilm Costa! (2001) - ophef verzekerd. Van de onthulling van de cast maakte hij een mediaevent dat hij over weken uitsmeerde.


In 2010 leverde hij felle kritiek op de poster van Dick Maas' horrorfilm Sint omdat die doodeng zou zijn voor argeloze, passerende kinderen - hij mocht er onder meer over komen vertellen in De Wereld Draait Door. 'Toevallig' werkte hij toen al aan een eigen, wel kindvriendelijke sinterklaasfilm Bennie Stout.


Geen publiciteitsstunt, bezwoer hij toen. Net als deze zomer, toen er op Ibiza een laptop werd gestolen waarop naaktbeelden stonden van hoofdrolspelers Jim Bakkum, Jan Kooijman en Marly van der Velden. 'Als die maar niet in verkeerde handen vallen', beweerde hij met droge ogen in RTL Boulevard.


Misschien is het allemaal toeval. Maar als het allemaal zorgvuldig doordacht is, hoeft hij zich daar niet voor te schamen natuurlijk, integendeel. Veel internationaal filmnieuws ontstaat precies zo. Sterker nog: het is behoorlijk knap om een bericht over ophef die waarschijnlijk nooit zou komen - de veel explicietere Koefnoen-sketches hebben ook nooit tot een echte rechtszaak geleid - en die juridisch gezien tot niets zou leiden, toch overal terug te zien als 'nieuws' door gebruik te maken van een aantal bekende namen. Chapeau! En zo slim getimed ook: maandagochtend, op de dag van de première, zodat verslaggevers de leuke insteek voor de vragen aan de rode loper op een bordje gepresenteerd kregen.


Wacht eens even, maandagavond? Afgelopen maandagavond? Die avond dat de koningin haar aftreden bekendmaakte?


Inderdaad. Alle moeite voor niets dus. De verslaggevers die er nog waren, wilden natuurlijk maar een ding weten van de BN'ers: wat zij van Beatrix' abdicatie vonden. Knappe jongen of meisje die dan nog een bruggetje naar de film weet te slaan.


Alhoewel: koningin dwarsboomt première Verliefd op Ibiza. Dat Nijenhuis die bal voor open doel heeft laten liggen, valt dan weer tegen.


Jan Kooijman als voetballer Kevin en zijn vriendin Elza (Kim Feenstra).


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden