Voetbalzender vol ouwe getrouwen

ECV bereikt akkoord met alle aanbieders van digitale tv...

Van onze verslaggever Poul Annema

UTRECHT De eredivisieclubs verwachten dat ze met het donderdag in Utrecht gepresenteerde voetbalkanaal Eredivisie Live hun inkomsten uit live-uitzendingen de komende vijf jaar ruim kunnen verdrievoudigen.

Die winst moet vooral komen uit de groei van het aantal abonnementen. Voorzitter Michael van Praag van de Eredivisie CV: ‘We hebben nu de landelijke dekking die we eerder niet hadden.’

De Eredivisie CV (ECV), die de achttien clubs vertegenwoordigt, kwam deze week tot een akkoord met alle partijen die digitale televisie aanbieden: UPC, Tele 2, KPN en Ziggo. ‘Daarmee voldoen we aan een van onze drie doelstellingen. We wilden naast een goede inhoud en een sterke financiële basis ook voor het hele land toegankelijk zijn. Dat is nu gerealiseerd.’

De exploitanten zullen pas vrijdag bekendmaken welke bedragen ze vragen voor een abonnement. Ze zijn niet verplicht daarin één lijn te volgen. De ECV gaat ervan uit dat een abonnement tussen 10 en 15 euro per maand gaat kosten. De eerste uitzending is op vrijdag 29 augustus, de openingsdag van de competitie.

Het grotere bereik moet volgens het businessplan van Eredivisie Live leiden tot verdubbeling van het aantal abonnementen in vijf jaar: van 400 duizend nu, tot 800 duizend in 2013. Het afgelopen jaar betaalde Versatel ruim 30 miljoen euro voor de live rechten. De samenvattingen leverden toen bij RTL vrijwel hetzelfde bedrag op. In totaal ontving het betaald voetbal dat seizoen 70 miljoen uit zijn tv-rechten.

De rechten voor de samenvattingen zijn de komende vijf jaar terug bij de NOS, dat daarvoor 21 miljoen euro per competitie betaalt. Na aftrek van de productiekosten blijft daarvan ongeveer 16 miljoen per jaar over voor de clubs, die overigens door externe dekking drie jaar zijn verzekerd van dezelfde inkomsten uit tv-rechten als het afgelopen seizoen.

Het plan zelf een voetbalkanaal te ontwikkelen, bestaat al lang en is uiteraard gevoed door het feit dat de biedingen sterk tegenvielen. ‘Maar dat was het niet alleen’, zegt directeur Alex Tielbeke van de Eredivisie CV. ‘We zien ook grote mogelijkheden. We lopen voorop, en uit de belangstelling die al is getoond uit Amerika en Engeland, blijkt dat we nauwlettend worden gevolgd. Anders dan anderen verkopen we onze rechten niet exclusief aan een partij, maar exploiteren we ze zelf.’

Dat schept volgens Michael van Praag ook een verantwoordelijkheid: ‘We moeten aantonen dat we een prachtige competitie hebben, goede spelers en teams plus supporters die verliefd zijn op het spelletje. Endemol staat ons bij als strategische partner en als producer.’

Directeur Paul Römer van Endemol wil een journalistiek goed programma leveren. ‘De toon van de zender wordt positief kritisch, en komt van onafhankelijke journalisten. Onwelgevallig nieuws wordt bij ons geen onbelangrijk nieuws. De zender moet fris en tegelijk vertrouwd aanvoelen.’ Of zoals Van Praag zei: ‘De zender moet naar gras ruiken en dicht op de huid van fans en clubs zitten.’

Eredivisie Live zendt, vanaf 29 augustus, elke dag uit. Het accent ligt op het weekeinde, met één wedstrijd op vrijdag (20.45 uur), vier op zaterdag (17.45, 19.45 (2 duels), en 20.45 uur) en vier op zondag (12.30, 14.30 – twee duels – en 17.30 uur).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden