Voetballers willen niet in een zak chips

Het veelgeplaagde Croky is eindelijk overstag. De concurrent van marktleider Smith heeft een 'annus horribilis' achter de rug. De door Smith ontkentende flippo-rage heeft Croky ver teruggeworpen....

Aanvankelijk probeerde Croky, onderdeel van het Britse United Biscuits, het succes van de flippo's te bagatelliseren. Croky - Croky Chips, Nibb-it, Kraakbeesten en de pas op de markt gebrachte Stupido's - gokte een half jaar geleden op infotainmenttekstjes op de zakken, gekoppeld aan spaaracties zoals korting op cd's bij de Free record Shop. Teenagers, de heavy users van chips, vinden flippo's maar kinderachtige dingen, zo heette het.

Maar de chipsfabrikant is tot inkeer gekomen. 'Op het moment van de introductie van de campagne wisten we al dat we niet tegen het flippo-geweld opkonden', bekent Rob de Zwart, commercieel directeur van Croky Chips in NieuwsTribune. Hij denkt het antwoord op de flippo gevonden te hebben in 'topshots': achthoekige schijfjes met afbeeldingen van alle 198 spelers uit de PTT Telecompetitie. De topshots zitten in de zakken met Croky Chips en Nibb-it.

Voot het zover was hadden vier reclame- en promotiebureaus acht ideeën op tafel gelegd, die werden uitgetest op zes groepen kinderen en moeders. Topshots kwam daar als beste uit. Vervolgens moest Croky in de slag met de KNVB en de Nederlandse Vereniging van Contractspelers voor de rechten op de afbeelding van de spelers.

Dat waren harde onderhandelingen, want sommige buitenlandse voetballers wilden eerst niet in een zak chips en er moest nogal wat overredingskracht - lees geld - bijkomen om hen over de streep te trekken. De kosten van de topshot-campagne kwamen mede daardoor uit op ongeveer tien miljoen gulden. 'Dat is het dubbele van wat je in een ''normaal'' jaar zou uitgeven. Op lange termijn zijn dergelijke onevenredig dure promoties niet vol te houden', verzucht De Zwart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden