Voedingsbranche concurreert met stazakjes en maandverband-light

Vraagje: sinds wanneer zijn de wasmiddelen van Ariël, de sponzen van Sorbo en de zo subliem absorberende inlegkruisjes van Always onmisbaar voor het dagelijkse voedings-patroon?...

Dat valt althans te concluderen op de ROKA '96, de 'internationale vakbeurs voor levensmiddelenhandel', die tot en met woensdag gaande is in de Jaarbeurs in Utrecht.

Al doet de afkorting ROKA (Rotterdamse Kruideniers Associatie) vermoeden dat we nog te maken hebben met een gezelschap boter-, kaas- en eierenverkopers, de vakbeurs komt helemaal tegemoet aan de moderne wensen van de mega stores die de hedendaagse branche beheersen.

'It's showtime', schrijft voorzitter J. van den Broek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in de ROKA-nieuwsbrief. Inderdaad lijkt de 450 exposanten in de Jaarbeurs niets te dol om de aandacht van het publiek te trekken. Naast de stands van de Belgische beursgangers gooien jeu de boules-spelers hun ballen over een aangelegde perkje. Even verderop laten Honig-medewerkers verkleed als pit stop-monteurs radiografisch bestuurbare auto's over het 'Fiorenza-circuit' scheuren.

Manfree company wear gooit er zelfs een modeshow tegenaan. Dansend presenteren acht jonge dames en heren een nieuwe modelijn, speciaal voor de winkelier 'met echte warenkennis, zoals de apotheker of drogist'. Die wijsheid mag van Manfree best 'terugkomen in de kleding', dus dragen jongens een tweekleurig vestje en meisjes een strik of een baret-achtig hoofddeksel.

ROKA '96 geeft een aardige indruk van waar het in de levensmiddelenhandel tegenwoordig om draait: ruimte. Winkeliers weten niet meer waar ze de vele soorten produkten moeten uitstallen. Gelukkig heeft kruidenproducent Euroma daar iets op gevonden: het stazakje. '30 Procent ruimtebesparing en hersluitbaar', roept het reclamebord.

En daar baalt concurrent Silvo nou stevig van. Dachten ze daar juist lekker te kunnen uitpakken met een nieuwe rek-inrichting die 15 procent ruimte bespaart, komt Euroma met dubbele winstcijfers aanzetten. Silvo ziet daar een adder onder het gras. 'Die 30 procent van Euroma geldt maar voor een deel van het rek', pruttelt de standhouder van Silvo. 'Voor het hele rek is hun winst met dat stazakje maar 9 procent.'

Op de Plaza Nova staan de mock ups uitgestald, nieuwe artikelen die binnenkort in de winkelrekken liggen. Plaza Nova is de welvaart ten top: Felix junior dagmenu's (met ham, kip, forel of witvis), Bonzo senior minimenu's, 'Yammie kinderbroodbeleg' van Betuwe, tovervla van Menken Van Grieken en, heus waar, light-maandverband van Always.

'Zolang de vooruitgang niet ophoudt, gaat deze gekte gewoon door', zegt J. van Vliet van Campina Melkunie. Zijn bedrijf levert sinds gisteren Ajax- en Feyenoord-vla, en binnenkort PSV-vla. Drie dezelfde vla's van aardbeien en banaan. 'Maar', weet Van Vliet, 'als supporter van Ajax wil je gewoon vla uit het pak met het Ajax-vignet.'

Het publiek laat zich deze overdaad zichtbaar smaken. ROKA '96 stimuleert een soepel samenspel tussen vrijgevige standhouders en gulzig innemende bezoekers. Gratis proeven en proberen: kaas, worst, cola, koffie, yoghurt, borrelnootjes, Vietnamese loempia's, complete nasihappen - de hele santenkraam.

De negerzoenen van de Duitse firma Grabower vinden opmerkelijk weinig aftrek. Wellicht heeft de stilte iets te maken met de opbouw van de Duitse kramen. Alle lekkernijen liggen keurig afgedekt onder glas.

Eric Arends

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden