Vodafone: contactloos betalen met smartphone

De strijd om de opvolging van de pinpas is losgebarsten. Niet de banken, maar een belbedrijf, Vodafone, heeft donderdag als eerste de mogelijkheid geïntroduceerd kleine bedragen af te rekenen met de smartphone. Volgens het bedrijf kan op 30 duizend punten mobiel worden betaald.

AMSTERDAM - Het belbedrijf had donderdag de Berenstraat in Amsterdam 'geannexeerd' om zijn SmartPass te promoten. De eerste gebruikers konden daar onder meer een straatmuzikant geld geven met hun mobieltje. De SmartPass is te gebruiken bij een groot aantal winkels in NS-stations, de modeketen H&M en het woonwarenhuis IKEA.


Vodafone gebruikt een prepaidmodel, waarbij een klant eerst geld op zijn SmartPass moet zetten voor hij mobiel kan afrekenen. 'Zo voorkom je dat je te veel uitgeeft en rood komt te staan', zegt Sabine van Loon, hoofd van de consumententak. 'Klanten kunnen een tegoed tot maximaal 5.000 euro op de app zetten.'


Om af te rekenen houdt een klant zijn telefoon in de buurt van een geschikte kassa. Tot 25 euro hoeft die geen pincode in te toetsen. Wie daarvoor kiest, kan zijn SmartPass zo instellen dat voor elke betaling pinnen nodig is. De Vodafone-app werkt op een smartphone met een NFC-chip (near field communication), die vanaf 4 centimeter afstand informatie uitwisselt met de kassa. Ook klanten van andere belbedrijven kunnen de SmartPass gebruiken.


Smartphones die niet zijn uitgerust met NFC zijn te voorzien van een zendertje in de vorm van een sticker. Volgens schattingen zijn de meeste nieuwe modellen uitgerust met de technologie, met als grote uitzondering de iPhone van Apple.


ING, ABN Amro en Rabobank begonnen vorig jaar met een beperkte introductie van mobiel en contactloos betalen in Leiden en omgeving, maar zetten voorlopig in op een nieuw soort betaalpas die contactloos afrekenen mogelijk maakt. Betalingen worden direct van de rekening afgeschreven, net als bij het pinnen.


Rabo wil 'ergens in de komende drie maanden' mobiel betalen invoeren, zegt een woordvoerder. Het hangt nog op enkele technische details. 'Zo moeten we nog bepalen of klanten zelf hun rekening kunnen koppelen aan een betaal-app of dat moeten laten doen.'


ING en ABN Amro hebben concrete plannen voor afrekenen met de smartphone. 'Wij denken nog na over het hoe en wanneer', aldus ABN Amro. De twee banken zijn al wel sinds 2012 (ING) en vorig jaar november (ABN Amro) bezig oude pinpassen te vervangen voor kaarten met NFC. ING heeft er al acht miljoen in omloop gebracht. 'Daar kunnen al onze klanten vanaf 15 april mee afrekenen zonder te pinnen.' Bij ABN Amro is dat al mogelijk sinds augustus vorig jaar.


Vodafone ziet mobiel betalen als een extra dienst, die volgens Van Loon 'het leven van onze klanten moet vergemakkelijken'. Het belbedrijf wil naast de SmartPass meer diensten gaan onderbrengen in een elektronische portemonnee, zoals bonus- en kortingspassen en chipkaarten voor het openbaar vervoer. Ook anderen bieden zo'n wallet aan, zoals Google, om geld te verdienen aan bedrijven die daar een plekje in willen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden