VNU verwacht dit jaar aanzienlijk lagere winstgroei

VNU krijgt het in de laatste maanden dat het nog een grote uitgever is, stevig voor de kiezen. De winstverwachting voor het hele jaar moest fors worden bijgesteld....

Van onze verslaggever

Vooral de Amerikaanse vakbladen hadden zwaar te lijden onder de economische malaise: het advertentievolume daalde er 25 procent. Een blad als Adweek kreeg 60 procent minder advertenties. Maar ook de Europese vakbladen hebben het moeilijk; hier daalde het advertentievolume 12 procent. 'Ik zit nu twintig jaar in het vak, maar heb nog nooit zo'n snelle daling gezien', zegt bestuursvoorzitter R. van den Bergh. Hij verwacht dat het lopende halfjaar in Europa nog slechter wordt.

Van den Bergh sprak tegen dat er plannen zijn om de vaktijdschriften of de Gouden Gidsen van de hand te doen. 'Investment bankers die bij ons langs komen, hebben allemaal één briljant idee: de Gouden Gids verkopen. Maar wij hebben nooit laten onderzoeken of dat gunstig zou zijn. Wij willen er niet van af', zegt financieel bestuurder F. Cremers.

VNU is niet meer te vergelijken met een jaar geleden. Vorig jaar werden de regionale kranten verkocht, en werd informatieverzamelaar AC Nielsen overgenomen. Dit jaar volgde de verkoop van de publiekstijdschriften en van uitgeverij Malmberg. In het laatste kwartaal gaan die uit de boeken.

De cijfers van het concern zijn daarom bijzonder moeilijk te interpreteren. De omzet bijvoorbeeld groeide met 55 procent, maar daalde zonder overnames en afstotingen met 2 procent. De nettowinst daalde van 670 miljoen naar 75 miljoen euro, omdat vorig jaar een eenmalige bate werd geboekt op de verkoop van de regionale dagbladen.

De divisie marktinformatie - waar AC Nielsen toe behoort en waar VNU zo trots op is omdat die geen last heeft van de conjunctuur - boekte een marge (ebita-marge) van slechts 13 procent. De pas verkochte conjunctuurgevoelige publieksbladen boekten in de 'rampmaanden' nog altijd een marge van 12 procent. Maar de echte winstmaker is nog altijd de Gouden Gids, met een marge van 50 procent. Wel flink minder dan een jaar geleden: 54 procent.

VNU is na al die transacties vooral informatiemakelaar geworden. In die hoedanigheid lijkt het het grootste probleem dat het grootste winkelconcern in de wereld, Wal-Mart, onlangs besloot geen gebruik meer te willen maken van de diensten van AC Nielsen. Wal-Mart acht zich, althans in de VS, zo groot, dat ze de markt zelf wel kan overzien. VNU-topman Van den Bergh reageerde laconiek, al zegt hij 'er alles aan te doen om ze binnen twee jaar weer terug te krijgen'. Hij herinnerde er aan dat Wal-Mart al twee keer eerder wegliep en weer terugkwam, zoals ook branchegenoten als K-Mart al eens hebben gedaan. Hij blijft overtuigd van de potenties van Nielsen, dat met een marktaandeel van 18 procent veruit de grootste ter wereld is.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden