Vliegverkeer weer op gang

Shanghai, Dubai en New York waren de bestemmingen van de eerste vluchten van de KLM sinds donderdag...

Amsterdam Het Nederlandse luchtruim is sinds maandagavond weer voorwaardelijk opengesteld voor vliegverkeer. De KLM liet direct drie toestellen opstijgen met daarin bijna 800 passagiers die de afgelopen vijf dagen op Schiphol hebben gebivakkeerd.

De eerste vluchten gingen naar Shanghai, New York en Dubai. ‘Met deze drie bezemwagens krijgen we een groot deel van de gestrande passagier op Schiphol weer richting hun familie’, zei KLM-directeur Peter Hartman. Volgens hem huilden mensen van blijdschap toen ze hoorden dat ze mee mochten.

Ook vertrokken maandagavond vanuit het buitenland diverse KLM-vluchten die vanochtend vroeg op Schiphol zullen landen. Het duurt twee dagen voordat de KLM weer volledig operationeel is. Nog eens zes dagen zijn er nodig om volgens normaal schema te kunnen vliegen. Vandaag verwacht de maatschappij de helft van zijn Europese vluchten te kunnen uitvoeren.

Het luchtruim is nog niet volledig vrijgegeven. Europa is opgedeeld in drie zones. Een gevaarlijke zone waar veel as is en niet gevlogen mag worden, een ongevaarlijke zone waar geen as is en een zone met weinig as waar voorzichtigheid is geboden. Het Nederlandse luchtruim behoort tot de laatste categorie.

Vliegen in deze zone is aan restricties gebonden. Er mag alleen bij daglicht worden gevlogen. Bovendien moeten de piloten goed zicht hebben. ‘Binnen enkele dagen mag er misschien weer op de radar worden gevlogen’, zo verklaarde minister Camiel Eurlings van Verkeer maandag. Tegelijkertijd waarschuwde hij voor te veel optimisme. ‘Het is mogelijk dat de situatie wijzigt en we in een andere zone terechtkomen.’

De Europese Commissie kwam gisteren onder steeds grotere druk te staan om het luchtruim vrij te geven. Wereldwijd zijn 750 duizend passagiers gestrand. Miljoenen mensen zagen hun vlucht sinds vorige week donderdag geannuleerd. Luchtvaartmaatschappijen beweerden dat het totale vliegverbod boven Europa onnodig was.

Boven veel landen kon gewoon gevlogen worden vanwege een lage concentratie asdeeltjes, zo toonden diverse testvluchten aan. De internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA verweet de EU-landen ‘onprofessioneel’ gedrag. ‘Er is geen risico-inschatting, geen overleg, geen coördinatie en geen leiding geweest’, zo zei IATA-voorzitter Giovanni Bisignani gisteren in Parijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden